Empreses

Pompas Fúnebres de Badalona aposta per l'expansió territorial

Projectes. L'empresa ja gestiona diversos tanatoris al baix Maresme i a Sant Feliu de Llobregat serveis. Ofereix atenció psicològica als familiars

Hem aconseguit ser una funerària moderna, de servei

Pompas Fúnebres de Badalona (PFB) va iniciar fa gairebé una dècada un procés d'expansió territorial que l'ha portat a gestionar serveis funeraris d'altres poblacions i a ser present a diversos municipis del baix Maresme i a Sant Feliu de Llobregat. L'empresa, fundada l'any 1947 a Badalona, va fusionar-se l'any 1996 amb tres companyies més de serveis funeraris de la ciutat i així va néixer Pompas Fúnebres de Badalona SA amb l'estructura que té en l'actualitat. L'objectiu inicial era construir un tanatori a la ciutat i no es va fer realitat fins a l'any 2003. En aquell moment l'empresa va obrir els seus horitzons i es va plantejar l'expansió. “La competitivitat al sector ha anat augmentant i nosaltres teníem clar que havíem de ser una empresa funerària moderna, de servei, i ho hem assolit”, explica Ana María Gassió, consellera delegada de PFB, que afegeix que el creixement s'ha fet a base d'inversions no només en tanatoris i serveis funeraris sinó també en l'àmbit de la gestió de cementiris.

L'any 2004 van guanyar el concurs públic per construir i gestionar el tanatori municipal de Teià; recentment han ampliat i renovat el tanatori d'Alella, del qual ja tenien la concessió; i, a hores d'ara, estan construint un tanatori a Premià de Mar, un municipi on ja gestionen els serveis funeraris. L'expansió s'ha dirigit també cap al sud. PFB ja treballava com a empresa de serveis funeraris a Sant Feliu de Llobregat quan el 2007 va aconseguir la concessió per construir i gestionar el tanatori. A Badalona, a més del tanatori, també s'ocupen de la gestió dels serveis d'inhumació als dos cementiris que hi ha a la ciutat. A hores d'ara estan fent obres d'ampliació al tanatori de Badalona amb un nou edifici d'oficines amb llum natural que millorarà l'atenció a les famílies i les condicions dels treballadors. També es dotarà l'equipament d'una seixantena més de places d'aparcament i s'instal·laran unes escales mecàniques que facilitaran l'accés al tanatori des de la parada d'autobús més propera. Les millores estaran enllestides abans de final d'any.

Més serveis.

La consellera delegada de la companyia destaca que al creixement territorial s'hi ha sumat també una ampliació de la cartera de serveis. “Mirem d'avançar-nos a les necessitats de les famílies per poder oferir-los solucions a mida”, explica. L'experiència en el tracte a persones que passen pel tràngol de la defunció d'un ésser estimat ajuda a respondre a tot allò que poden necessitar. Pompas Fúnebres de Badalona s'enorgulleix d'haver creat a Badalona el primer tanatori de Catalunya que oferia una atenció integral als familiars dels difunts, des de la tramitació de la defunció fins a tots els preparatius per a la cerimònia de comiat i la posterior inhumació o cremació de les restes. A aquests serveis n'hi han anat afegint d'altres com ara l'atenció psicològica a les famílies i els diversos tràmits de gestió documental que s'han de fer després d'una defunció. A més, Gassió afegeix l'aposta per la tasca pedagògica, que consisteix a explicar a les famílies que opten per la incineració que les cendres no es poden abocar a qualsevol lloc. “Els diem que es tracta de restes que no són innòcues per al medi ambient i que, per això, s'han de dipositar als llocs adequats per fer-ho.”

Tot i el creixement, el sector no s'escapa de la crisi. “Per aquí hi ha de passar tothom, en la majoria dels casos les famílies hi arriben resignades i amb la voluntat de fer un bon comiat al difunt, però cada cop s'hi miren més, amb les despeses”, assegura la consellera delegada, que xifra en un 10% la reducció mitjana de la despesa dels funerals. En aquest sentit explica que els ha afectat molt la reforma de l'IVA, que ha representat un increment del 8% al 21%. “Hem hagut de negociar amb les companyies d'assegurances i assumir una part d'aquest increment perquè és clar que el pressupost de les famílies no permet aquesta pujada.” Manté que això s'està fent mirant que la qualitat dels serveis no se'n ressenti i explica que han hagut d'ajustar l'oferta a les possibilitats econòmiques dels clients. Més del 60% de les defuncions que tramiten tenen contractada una pòlissa d'assegurances, un costum que es remunta als anys seixanta, amb l'arribada dels immigrants. Aquest fet ajuda a reduir la morositat ja que l'asseguradora paga les despeses. Tot i les dificultats del moment, l'empresa no ha de fer front a un nombre significatiu d'impagaments però els ha obligat a fer un seguiment més estret dels cobraments que abans no havien de fer. Tot i això, no renuncien a fer inversions per millorar.

Gestió de la diversitat.

Pompas Fúnebres de Badalona atén cada any 3.000 famílies i té una plantilla de 50 treballadors. Dóna servei en una zona de gran diversitat cultural i, per això, s'hi ha hagut d'adaptar. “Les demandes derivades de la diversitat cultural ja les tenim molt interioritzades”, explica Gassió, que remarca que també es detecta un creixement del nombre d'homenatges pòstums laics. De tota manera, els funerals religiosos continuen sent majoritaris i, per això, l'empresa disposa d'assistència religiosa catòlica, el servei més demanat ja que, tot i l'increment, les cerimònies laiques no superen el 5% del total. Gassió ho atribueix a la mitjana d'edat dels difunts: “Es tracta de gent gran que són creients i els seus familiars ho fan per respecte.” Una altra tendència que va en augment són les incineracions, que ja representen el 50% del total.

L'empresa ha pogut mantenir les xifres de facturació tot i el context de crisi pel creixement dels ingressos per l'explotació i gestió de cementiris. El que sí ha baixat és el rendiment, cosa que obliga a invertir més diners per treure'n després menys benefici.
Facturació
8 M€
Treballadors
50
Any de fundació
1947

Solidaritat en un moment difícil

PFB col·labora amb les donacions d'òrgans i de teixits intentant promoure-les i explicant als familiars dels difunts que una vida que acaba en pot ajudar una altra. Des dels serveis funeraris es gestionen les donacions que es poden fer unes hores després de la defunció, com ara les de còrnia i, per això, col·laboren amb el Banc d'Ulls i la clínica Barraquer. L'empresa té també un conveni amb el Banc de Teixits per fer el trasllat gratuït de persones que decideixen donar el seu cos a la ciència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.