Industrial Texcans vol portar la marca Pascuet a tot Europa
L'empresa tèxtil de Santpedor, present a més de 20 països, espera superar el 30% d'exportació actual venent articles per a l'hostaleria
L'any 2011, l'empresa Industrial Texcans de Santpedor va adquirir la tradicional marca Pascuet (1880) de tèxtil per a l'hostaleria professional (jocs de taula, draps de cuina, davantals i complements). Tot i ser una firma molt reconeguda a tot l'Estat espanyol, Pascuet no tenia experiència exportadora, una mancança que des d'Industrial Texcans s'han proposat esmenar. “L'objectiu és obrir mercats exteriors, bàsicament a Europa, amb la marca Pascuet, per aconseguir superar el 30% d'exportació actual en un termini de tres anys”, sosté Antoni Canellas, gerent de la companyia bagenca. Les primeres operacions amb Pascuet s'han començat a fer a l'Estat francès, on Industrial Texcans ven productes de la marca pròpia Canellas. “França –diu Miquel Bordes, responsable de la marca Pascuet– és un país on has d'entrar amb més armes que només producte i preu, t'has de diferenciar”.
El bagatge exportador d'Industrial Texcans, dedicada a la creació, disseny i fabricació tèxtil des de 1947, es remunta a mitjan anys noranta. Des d'aleshores la seva expansió pel continent americà i europeu no ha parat de créixer i en aquest moment ven a l'estranger el 30% de la seva producció, un percentatge aconseguit només amb els articles tèxtils Canellas. Industrial Texcans en aquest moment té presència a 21 països, molts dels quals de l'Amèrica Llatina. “En aquesta zona geogràfica de seguida vam veure que teníem bona acollida, perquè el mocador de butxaca com a peça de regal allà funcionava i continua funcionant molt bé, ja que és considerat un producte de gamma mitja-alta”, explica Canellas. Tenint en compte que aquí tant els mocadors de butxaca com els draps de cuina cada vegada es van substituint més per l'ús del paper, “has de mirar de compensar el negoci amb altres mercats, altres productes i venent a fora”.
D'acord amb aquest objectiu d'anar trobant noves vetes de mercat, Industrial Texcans ja va adquirir, a principis del 2005, la marca de gamma alta Gal·lus 1870, especialitzada en fulards, bufandes i mocadors de butxaca. “Era una empresa més petita que la nostra però amb un prestigi i una tradició que ens permetia accedir a altres productes”, explica el gerent d'Industrial Texcans. Gal·lus 1870 té els seus orígens al carrer Petritxol de Barcelona, on una de les aprenentes que hi havia va ser tota una futura virtuosa del cant: Montserrat Caballé.
Tornar a casa
De fabricants de mocadors de butxaca en queden molt pocs. “No apareixen competidors nous perquè el mercat ja està saturat. La mateixa competència que tenim a Catalunya, la tenim a Espanya i a Amèrica Llatina.” Amb tot, si a mitjan s.XX els mocadors representaven el 100% de la producció d'Industrial Texcans, avui són el 30%, acompanyats d'un 40% de tèxtil d'hostaleria, un 20% de productes Canellas per a la llar i un 10% de complements de vestir (bufandes, fulards, etcètera.)
Industrial Texcans l'any passat va facturar 1,37 milions d'euros, 750.000 dels quals generats per la marca Canellas. Aquesta empresa amb seu a Barcelona –on hi ha les oficines– i Santpedor –6.000 m²–, té 14 persones en plantilla, però dóna feina a moltes altres per la via de la subcontractació.
Cata-lands, roba per a la llar amb la senyera teixida
L'última línia d'articles per a la llar que Industrial Texcans ha tret fa poc al mercat és Cata-lands, un joc de cuina que inclou un davantal, un drap i dos agafadors fets amb una tela que porta teixides les quatre barres de la senyera.“S'han ajuntat les arrels identitàries i les de l'ofici i hem fet un producte que es pot posar tothom”, apunta Miquel Bordes. Dissenyat per Margarita Ruiz (Maga), de moment només es ven el lot sencer, tot i que més endavant no es descarta comercialitzar els productes separats. La producció inicial va ser de 300 unitats, tot i que ara ja se n'han fabricat més de 700. El lot de productes Cata-lands es pot trobar en diverses botigues (sobretot petit comerç) de les principals ciutats catalanes. El preu de venda és d'uns 30 euros i per això els seus impulsors creuen que pot funcionar molt bé com a article de regal.
Una de les particularitats és que són uns lots fets totalment a Catalunya: “La producció es reparteix entre empreses i tallers del Bages, Osona i el Vallès Oriental i Occidental”, diu Antoni Canellas, gerent d'una firma que no es tanca a res. A part dels seus productes insígnia, fa des d'articles promocionals per a empreses de perfumeria fins a teixits especials per encàrrec.
Industrial Texcans vol portar la marca Pascuet a tot Europa