Nomen fa créixer la facturació d'Arrossaires del Delta un 50%
La cooperativa comercialitza 55 milions de quilos d'arròs i aconsegueix augmentar les vendes amb les seues marques.
Fa anys que l'objectiu de la cooperativa Arrossaires del Delta de l'Ebre és incrementar la comercialització d'arròs envasat en marca pròpia. És per això que va llançar al mercat una altra marca, al costat de Bayo, que es destina a l'hostaleria, Segadors del Delta. El resultat, però, va ser tímid. Poc temps després va sorgir l'opció de comprar la marca Nomen, una “oportunitat”, segons el president d'Arrossaires, Jordi Casanova. El Tribunal de la Competència va forçar Ebro Foods a vendre una de les seues marques després de l'adquisició de SOS, ja que l'empresa controlava totes les marques principals del sector. L'empresa va decidir desprendre's de Nomen, líder en vendes a Catalunya i amb un volum d'uns 12 milions de quilos d'arròs. I des del setembre del 2012, la cooperativa arrossera del marge esquerre de l'Ebre és propietària de Nomen. En aquests mesos asseguren que han aconseguit conservar el 100% dels seus clients.
L'adquisició de Nomen ha permès a Arrossaires assolir el seu objectiu de reduir les vendes amb marca blanca i incrementar un 50% la seua facturació. Així, la previsió és facturar uns 45 milions d'euros enguany, respecte als 30 milions d'euros en què es va tancar l'exercici del 2012. “Nomen és una marca coneguda i ens ha permès ampliar la gamma de productes que oferim al lineal”, assenyala Casanova. La compra de Nomen costarà 39,2 milions d'euros, que la cooperativa pagarà en quotes anuals fins al 2025. “Al juny totes les línies de producció industrial de Nomen seran a la planta d'Arrossaires”, comenta el president de la cooperativa. Fins ara Arrossaires té arrendada la planta de Nomen de Tortosa. També s'ha incrementat lleugerament la plantilla d'Arrossaires amb una quinzena de treballadors addicionals i ara arriba als 95 empleats.
Tot i el correcte funcionament de la marca Nomen, Casanova destaca la complexitat de l'operació i un dels reptes de la cooperativa arrossera és consolidar-la. “Crear una marca nova i que tingui notorietat és una feina de molts anys. De fet, totes les marques potents són de la mateixa època”, diu Casanova.
CANVIS A CURT TERMINI.
D'aquí a pocs dies els més de mil socis d'Arrossaires començaran la sembra de l'arròs, en una campanya que està marcada per la tendència a la baixa del preu de l'arròs rodó, el que majoritàriament es produeix al Delta. “L'arròs rodó es concentrava a Catalunya i el País Valencià, però cada vegada més els productors d'Andalusia i Extremadura opten per aquesta varietat, que es consumeix al mercat estatal i ara hi ha sobreproducció”, explica Casanova. I serà d'aquí a poques setmanes que es comprovarà l'abast de l'extensió de la plaga del cargol poma, que afecta sobretot el marge esquerre del Delta. “Haurem de fer tractaments en saponina i tota una bateria d'actuacions cada mes per evitar que el mol·lusc invasor provoque pèrdues de producció”, comenta Casanova.
La reforma de la PAC és un altre dels reptes dels arrossaires, ja que la previsió és que a partir del 2015 es retallen els ajuts al sector. “Esperem que la nova PAC no ens perjudique”, conclou el president de la cooperativa.
Èxit del licor d'arròs
Licor de crema d'arròs, d'herbes, de figa i d'esperit d'arròs. Són les quatre varietats de licor que Arrossaires del Delta de l'Ebre ha posat a la venda, amb la col·laboració de l'empresa Bardinet. Es comercialitzen amb la marca Segadors del Delta i és un producte destinat al sector de l'hostaleria i botigues especialitzades. “Les vendes funcionen molt bé”, diu Casanova. La cooperativa continua buscant nous productes i d'aquí a poc en traurà un altre de relacionat amb la marca Bayo.
Nomen fa créixer la facturació d'Arrossaires del Delta un 50%