Auge dels ‘outlets' per al turisme de compres
A la inauguració del de la Jonquera s'hi sumen el projecte de Viladecans i l'ampliació de La Roca
Vendre roba i complements de marca fora de temporada als turistes és una activitat a l'alça. Dijous es va inaugurar Gran Jonquera Outlet&Shopping del grup Escudero, que ha invertit 35 milions d'euros en un complex comercial de 12.000 metres quadrats de superfície on ja s'han instal·lat més de cinquanta marques i té capacitat per a setanta establiments, que quan estigui a ple rendiment donarà feina a 550 persones.
L'alcaldessa de la Jonquera, Sònia Martínez, espera que amb aquest centre el municipi es converteixi en “punt comercial entre Girona i Montpeller”, i el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, va dir en la inauguració que Catalunya ha aconseguit tornar l'equilibri entre el comerç de proximitat i les grans superfícies, diagnòstic amb el qual no estan d'acord les organitzacions de botiguers. El mateix dijous s'anunciava la constitució de l'associació Comerç del Baix Llobregat, que pretén fer front a la posada en marxa de l'outlet que l'empresa Neinver ha projectat a Viladecans. Integrada per Xarxa Comercial Viladecans, Xarxa Empresarial i Comercial de Castelldefels, Gran Comerç Prat, Unió de Botiguers de Gavà, Activa Despí, Associació de Comerciants El Carrer de Sant Boi i l'Associació de Comerç i Serveis de Sant Boi, aquesta entitat es proposa en primer lloc analitzar si la llicència comercial atorgada a l'outlet compleix les normatives urbanística i comercial. L'associació farà un estudi sobre l'impacte, tant a la comarca com en l'àmbit català, que aquest centre comercial pot tenir en altres activitats, com botigues, mercats ambulants, indústria tèxtil o de moda. L'empresa Neinver projecta l'obertura del Viladecans The Style Outlets a finals del 2015, amb la implantació de 150 botigues que oferiran excedents de temporades anteriors. La Confederació del Comerç de Catalunya (CCC) considera que l'outlet és “un model insostenible pels problemes de mobilitat” que generarà l'afluència de tres milions de visitants anuals.
A la CCC tampoc no li fa gens de gràcia el centre comercial La Roca Village de l'empresa Value Retail i es va oposar a la pretensió -denegada per la Generalitat- de l'Ajuntament de la Roca del Vallès de ser declarat municipi turístic per poder obrir diumenges i festius. Aquest outlet rep anualment 3,2 milions de visitants, dels quals més del 60% són turistes estrangers, i el 3 de maig van començar les obres d'ampliació, que costaran 30 milions d'euros i amb les quals es passarà d'una superfície de 17.5000 metres quadrats a 24.000. En aquest nou espai, que es preveu obrir l'estiu de 2014, s'hi instal·laran unes 40 noves botigues, i el conjunt d'inversions generarà 300 nous llocs de treball, dels quals 200 són directes.