Empreses

L'Agrícola Sant Josep, de Bot, vol doblar el volum d'ampolles de vi

La cooperativa aposta per les vendes amb marca pròpia. . Comercialitza un vi blanc elaborat amb garnatxa negra

Un 60% de les 550 hectàrees de vinya estan plantades amb garnatxa
L'exportació costa però és el futur dels cellers catalans

La cooperativa Agrícola Sant Josep de Bot es proposa doblar el volum d'ampolles de vi que comercialitza en el termini de cinc anys. Té una producció mitjana de raïm de 3,5 milions de quilos i el 2012 va vendre 921.052 litres de vi envasat. Un 34% d'aquest vi el va comercialitzar en ampolles, amb un total de 414.733, mentre que un 58% es va vendre en garrafes i un 7% en bag in box. Pel que fa a la resta de la producció obtinguda, es comercialitza a granel (raïm, vi i most). “El futur passa per posar valor als nostres productes, no podem confiar en les vendes a l'engròs, que no salvaran la cooperativa”, explica el director general de l'Agrícola Sant Josep, Josep Sabaté. I assegura que per acostar-se al milió de botelles de vi envasades no és necessària cap inversió a la cooperativa, que ja té capacitat per embotellar 1.800 ampolles cada hora. Segons el president de l'entitat, Joaquim Aguiló, es poden optimitzar més els recursos, especialment l'embotelladora.

Actualment, la major part de les vendes de l'Agrícola Sant Josep es concentren a Catalunya, però segons el director general de la cooperativa encara poden créixer a l'àrea metropolitana de Barcelona. “El consumidor final no vol superar la barrera dels dos dígits. On hi ha una frenada més gran de les vendes és en els vins de gamma alta”, sosté Sabaté. En aquest sentit, l'increment de vendes al mercat nacional és en els vins més econòmics de l'Agrícola Sant Josep. Amb tot, les vendes de Llàgrimes de Tardor es mantenen i una de cada cinc ampolles que comercialitza la cooperativa de Bot és d'aquesta marca. De fet, els vins Llàgrimes de Tardor, amb criança tradicional, són líders en vendes de la denominació d'origen (DO) Terra Alta.

On els vins de l'Agrícola Sant Josep, així com els de la resta de Catalunya, tenen un llarg camí per recórrer és en el mercat exterior. Fins ara, l'exportació significa un 3,93% del total de vi comercialitzat per la cooperativa i la marca Clot d'Encís és la que concentra la major part de les vendes (un 63%). Alemanya, Bèlgica, Holanda, Irlanda, Polònia o Txèquia són alguns dels mercats de destí d'uns vins que també arriben als Estats Units, Austràlia, Mèxic, Colòmbia, el Japó i la Xina. “L'exportació costa, però és el futur dels cellers catalans”, admet Sabaté. En canvi, reconeix que a l'Estat “hi ha feina a fer”. “No hi anem a fer accions comercials i tampoc ningú ens ve a buscar”, comenta el president de la cooperativa.

En els darrers mesos l'Agrícola Sant Josep ha posat a la venda tres productes nous: un vi novell, un reserva i un blanc elaborat amb garnatxa negra. Aquest darrer és una experiència pionera a la Terra Alta i un dels pocs blancs de negres que es fa a Catalunya. Es comercialitza amb la marca Clot d'Encís. “És un vi afruitat i amb molt de cos i apareix en un moment en què la notorietat de la garnatxa és un valor en alça”, explica el director de màrqueting de l'Agrícola Sant Josep, Jaume Martí. N'han produït 6.970 ampolles de tres quarts de litre, que es distribueixen principalment al litoral català. “És un vi que s'ha de veure fresc i, per tant, la seua venda es concentra més a la vora del mar”, diu Martí.

A més, amb el Clot d'Encís blanc de negres, s'ha estrenat la imatge que s'acabarà implementant a la resta de vins amb aquesta marca. Es potencia la denominació Clot i s'ubica el poble a través de coordenades geogràfiques. Pel que fa al procés de producció per aconseguir un vi blanc amb raïm negre, el most s'ha d'obtenir minimitzant el contacte de les pells amb les baies, per la qual cosa és necessari veremar a mà i premsar directament el raïm. Així, els pigments de la pell que donen color roig al vi no afecten la coloració del most que se n'obtindrà. El color d'aquest vi és pàl·lid amb matisos groguencs.

GARNATXA.

Un 60% de les 550 hectàrees conreades per l'Agrícola Sant Josep de Bot estan plantades amb garnatxa blanca i negra, per la qual cosa la majoria dels seus vins s'elaboren amb aquesta varietat. “El món vitivinícola torna als orígens i es valoren més les varietats tradicionals, que són les que millor s'adapten al clima i al terreny”, explica Sabaté. Així, del cep de garnatxa cal destacar-ne la rusticitat, amb molt bona adaptació a la calor, la baixa disponibilitat hídrica i les fortes ventades. L'apreciació d'aquesta varietat en els mercats es troba a l'alça. “La garnatxa està de moda”, sosté Martí.

Tot i que el celler representa un 58,92% de la xifra de negoci de l'Agrícola Sant Josep, que és de 3,7 milions d'euros, la cooperativa té altres seccions: botiga, agrobotiga, subministraments, secció de crèdit, fruita seca, almàssera, fruita dolça i olives de taula. “Donem tots els serveis als socis”, diu Sabaté. L'entitat té un total de 373 socis i 33 socis col·laboradors, dels quals 190 són productors. Té una plantilla estable de 14 treballadors, als quals se n'afegeixen tres més en les temporades de més feina.

PROJECCIÓ INTERNACIONAL.

La declaració de les Terres de l'Ebre com a reserva de la biosfera, per part de la Unesco, es veu com una oportunitat des de la cooperativa de Bot. “Tenim un territori fantàstic i aquest reconeixement ens ajudarà a projectar-nos al món”, creu Martí. Ara bé, des de l'Agrícola Sant Josep tenen clar que el distintiu tot sol no els farà créixer. “Hem de buscar la manera de fer servir aquest segell”, diu el director de màrqueting, que destaca que estan en un procés de professionalització del celler.

Situada al cor de la Terra Alta, la cooperativa de Bot ha creat una marca genèrica, Sant Josep Vins, per identificar els seus vins. Llàgrimes de Tardor i Clot d'Encís són les principals marques que comercialitza l'Agrícola Sant Josep i tenen estils diferents. Mentre que Llàgrimes de Tardor és un vi amb envelliment tradicional (en bóta de roure i botella), el Clot és un vi jove i modern.
Facturació
3,7 M€
Treballadors
17
Any de fundació
1962


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.