El Corte Inglés supera la crisi amb beneficis de 171 milions
El grup factura 14.500 milions, un 7,7% menys, en el pitjor any de la caiguda de la demanda interna i en plena guerra de preus
Manté la quota de mercat a l'Estat i inverteix 570 milions en nous centres comercials
Després de cinc anys de crisi en què la demanda interna s'ha ensorrat per la incertesa en el futur i les altes taxes d'atur, el sector comercial ha patit de valent, amb caigudes de la xifra de negoci. El Corte Inglés, una companyia amb activitat gairebé exclusiva a l'Estat espanyol, no ha estat aliena a aquest context tot i que ha superat el tràngol millor que els seus competidors. En l'exercici tancat el 28 de febrer passat, el grup va obtenir una facturació de 14.552 milions d'euros, amb un descens del 7,7% respecte a l'any anterior, i un benefici net de 171,5 milions d'euros, un 18,3% inferior.
El grup, que es manté com el capdavanter dels grans magatzems d'Europa, justifica aquests resultats per “l'any més crític” de la crisi –amb el consegüent ensorrament del consum privat–, la pujada de l'IVA i la guerra de preus en el sector, que altra vegada n'ha fet reduir els marges. Un exemple d'aquest últim factor és la baixada de preus de 5.000 productes d'alimentació.
En la junta d'accionistes celebrada ahir a Madrid, en què es van aprovar els comptes, el president d'El Corte Inglés, Isidoro Álvarez, va explicar que el grup està “optimitzant la gestió de compres per continuar amb una política de preus d'acord amb les exigències del mercat”. Álvarez va destacar que tot i les dificultats s'ha mantingut la quota de mercat i va apostar per potenciar el turisme de compres, “encara molt petit” a l'Estat espanyol. També va destacar la voluntat de potenciar el comerç electrònic. Ara per ara té 3,5 milions d'usuaris registrats.
Per ensenyes, el gran magatzem factura el 58,7% del total del grup. Només Sfera i Supercor van aconseguir augmentar la facturació. És el primer ocupador privat de l'Estat, ja que dóna feina a 96.678 treballadors.
El grup, que l'any passat va invertir 570 milions d'euros en nous centres comercials, el 5 de setembre posarà en marxa el servei Click&Car, pel qual es podrà recollir a l'aparcament del centre comercial la compra realitzada prèviament per internet. Funcionarà a tots els establiments de Catalunya llevat dels de plaça Catalunya i de l'Hipercor de Meridiana, a Barcelona.
LA FRASE
Girona i l'impost a grans superfícies
El Corte Inglés preveu resoldre “a curt termini” els problemes burocràtics que han endarrerit l'ampliació en 5.000 metres quadrats del centre comercial de Girona, ocupat per un Hipercor i botigues de la marca. Amb tot, fonts de la companyia van alertar que els impostos que graven l'activitat podrien fer desaparèixer la rendibilitat de la inversió. Concretament, qualifiquen d'“injust” l'impost sobre grans superfícies, que aplica la Generalitat als establiments de més de 2.500 metres quadrats, que consideren “discriminatori” respecte a altres cadenes comercials i que “pot qüestionar polítiques d'inversió” en establiments en què pagar el tribut “suposa passar de beneficis a pèrdues”. L'empresa proposa replantejar un
impost “aprovat en època
de vaques grasses”.