Grup Alvic orienta la seva propera expansió cap a Amèrica del Sud
Xile i el Brasil li ofereixen importants possibilitats de negoci. . A Mèxic té gairebé un 30% de la quota de mercat
A Mèxic, el furt de carburant per part dels empleats a les flotillas (companyies de transport) supera el 35%. La picaresca i el frau amb el combustible estan a l'ordre del dia. Per això, fa uns anys, el govern mexicà va obligar per llei a les estacions de servei a fer un control de les sortides i dels estocs de gasolina i gasoil. Com? Amb un controlador volumètric com el que, en qüestió d'un mes, va presentar i fabricar Grup Alvic. Aquest grup tecnològic amb seu central a Centelles, avui, és una de les tres principals empreses que operen en aquest sector a Mèxic i gairebé ha assolit el 30% d'aquell mercat. Amb una important presència a l'Amèrica central i al Carib, ara és a l'Amèrica del Sud, però, on Grup Alvic vol continuar la seva expansió internacional. Xile –on té mig peu– i el Brasil –encara en fase d'estudi– són els llocs que li ofereixen més possibilitats de negoci.
Grup Alvic, que ja disposa d'una oficina a Xile, aquest octubre hi destinarà una persona formada a Catalunya per començar a obrir-hi mercat. “En un inici, serà una oficina comercial, però immediatament hem d'entrar amb tècnics i serveis postvenda de Xile”, comenta Jaume Arcarons, CEO de Grup Alvic. Tot i la particularitat geogràfica d'aquell país (uns 5.000 km de llargada per uns 300 km d'amplada), els indicadors econòmics els fan pensar que és una zona “molt emergent, amb grans possibilitats”. Unes perspectives que també es compleixen en el cas del Brasil: “Tenen empreses tecnològiques locals molt potents, però en el nostre sector hi ha països on ser-hi gairebé és bàsic i aquest n'és un.” Tot i que de moment estan analitzant les oportunitats que els ofereix el Brasil, consideren que “l'any que ve ja hi hem de començar a fer alguna acció concreta”.
Amèrica del Sud representarà l'expansió natural de Grup Alvic al continent americà. Present a Mèxic des del 1992 amb l'empresa Desarrollo Tecnológico Iberoamericano S.A., fruit de la seva estratègia de crear aliances amb empreses locals, Grup Alvic allà s'ha especialitzat en l'automatització d'estacions de servei. “A Mèxic, un mercat difícil i molt madur, ara no fas instal·lacions noves, sinó més aviat substitucions de productes de la competència, que és una mica el que també estem fent a la Península i a Europa”, explica Arcarons. Entre l'Amèrica central –on el seu primer i a hores d'ara principal client és Guatemala– i el Carib, Grup Alvic treballa en una dotzena de països, entre els quals hi ha Belize, on fa poc, de la mà de Grupo Sol, el grup català va arribar a un acord amb el govern local pel que fa al proveïment de carburant dels vehicles oficials.
Una de les seus de Grup Alvic és, a més de les de Centelles, Mèxic, Porto i Miami, la del Marroc. “L'Àfrica és un continent complex pel que fa al control del carburant i amb unes diferències de preu importants entre els seus països. Per a nosaltres és una aventura a mitjà i llarg termini; no hi fem negoci sinó que és més una inversió permanent”, comenta Arcarons. Entre les últimes operacions destaca la instal·lació al Camerun d'uns equips (“black box”) perquè des d'una oficina central les petrolieres puguin controlar en temps real les seves estacions de servei.
GESTIÓ I CONTROL.
Entre els dispositius més innovadors de Grup Alvic hi ha els que s'instal·len a les pistoles dels sortidors de carburant i als dipòsits dels vehicles de transport de mercaderies, de manera que mitjançant un sistema RSD de radiofreqüència, cada cop que es fa gasolina s'envia una senyal a l'empresa de transport. Com que només es pot carregar combustible quan es connecten els dos dispositius, es minimitza el pillatge.
Grup Alvic ha instal·lat els seus sistemes de control i gestió en unes 3.100 estacions de servei i en uns 900 centres de distribució de carburant de tot el món. Entre els seus clients més importants hi ha des de petrolieres (Repsol, Cepsa, Galp, BP, Petrocat, Pemex...) fins a empreses de transport (Carrion, Campillo, Mazo...) i cooperatives i hipermercats (Condis, Eroski, Grup Bon Preu...).
La producció de Grup Alvic –amb unes 500 referències pròpies– des del 2007 ha augmentat cada any entre un 13% i un 15% de mitjana. Fins ara, i respecte a l'any passat, el grup està tenint a la península Ibèrica un creixement “d'un 22% o 23%”, en bona part propiciat pel fenomen de les estacions de servei de baix cost (totalment desateses) que s'estan posant a Catalunya, així com també a Madrid, el País Valencià i Andalusia. Grup Alvic instal·la equips integrats als sortidors i als caixers d'aquestes benzineres, oferint el seu servei d'atenció les 24 hores, els 365 dies de l'any.
El grup, que l'any passat va facturar 16 milions i escaig i aquest 2013 preveu arribar als 20, destina gairebé un 15% del seu pressupost a R+D+I. Controla una quinzena llarga de plantes de producció (entre petits tallers i empreses més grans) repartides per tot el món. Amb una plantilla pròpia d'uns 180 treballadors, Grup Alvic creu fermament en la subcontractació. “Cada dia més intentem donar feina a empreses i a enginyeries especialitzades ”, recalca el CEO d'un grup que al març va estrenar una ampliació de les instal·lacions de Centelles, inversió d'1,5 milions.
Grup Alvic orienta la seva propera expansió cap a Amèrica del Sud