L'agroindústria té una mina frontera enllà
En la Fira Agrícola de Lleida es donen instruccions per créixer en mercats emergents o aprofitant els tractats de lliure comerç
Algèria és un país emergent al 100%, òptim d'oportunitats
i on la morositat és zero
Les oportunitats de negoci per a l'agroindústria es basen a aixecar la vista i fixar-se objectius en mercats forans. Aquest és el missatge que va predominar en el Fòrum Agrari Europeu celebrat aquest dijous a Lleida en el marc de la Fira de Sant Miquel. Van ser Dossier Europa i La Caixa els encarregats d'organitzar una jornada que tenia el suport de la Comissió Europea i que, adreçant-se a la indústria agroalimentària, desgranava instruccions per facilitar la venda a fora, sobretot als Estats Units i al nord d'Àfrica.
Luis Quevedo, que era presentat com un càrrec amb responsabilitats en la direcció general d'Agricultura i Desenvolupament Rural de la Comissió Europea i que va detallar la seva “experiència en la negociació de tractats en el marc de l'OCDE”, va posar de manifest el ventall d'oportunitats que, a un temps vista, representarà poder comercialitzar lliurement amb els Estats Units. Va dir que a les empreses del ram agroalimentari se'ls obre un nou paradigma, d'una potencialitat econòmica extraordinària, ja que podran beneficiar-se de vendre els seus productes al mercat nord-americà (316 milions de consumidors) sense haver de pagar els actuals prohibitius aranzels.
Perquè això sigui possible caldrà que arribi a bon port el tractat de lliure comerç que representants de la Comissió Europea van començar a negociar el passat mes de juliol a Washington (hi ha una altra reunió prevista pel mes que ve). Quevedo va dir que entenia la preocupació que poden tenir alguns sectors, “sobretot el carni, que és molt sensible”, a una liberalització de les relacions comercials i a una possible inundació del mercat amb producte nord-americà, però va dir que el benefici és molt més gran que el risc i que la Comissió té càlculs que parlen d'un negoci de 120.000 milions d'euros l'any, cosa que repercutiria en un increment de fins a l'1% del PIB europeu.
També van donar pistes de com obrir mercat al nord d'Àfrica Ismael Martín i Omar Afailal, responsables de Caixa Bank a Algèria i al Marroc, respectivament. El primer no va dubtar a manifestar que “Algèria és un país emergent al 100%, un mercat òptim d'oportunitats” i va assegurar que allà “la morositat és zero”. En aquest sentit, el país exporta gas i petroli, però necessita “importar de tot. Des de pomes fins a talent universitari”. Caixa Bank hi treballa més com a entitat assessora i consultoria que com a entitat bancària, i Ismael Martín va detallar que, amb aquest bagatge, ha conegut casos de negocis que hi estan arrelant amb força. No cal pensar en grans empreses sinó també en pimes. Com a exemple va revelar el cas d'una empresa de brioixeria que, després de veure com les exportacions li creixien a un ritme “d'un 40% i 50% l'any”, hi ha obert una planta.
Petits amb ambicions grans
En la mateixa fira però en diferent ponència, es va tractar l'altra cara de la moneda del negoci agroalimentari: la venda de proximitat.
Salvador Vergés, gerent de la Cooperativa de la Vall d'en Bas, va trencar el tòpic que equipara aquesta venda amb una activitat gairebé amateur. La cooperativa garrotxina ocupa 52 treballadors i factura per valor de 8 milions d'euros. Així mateix, va advertir que els productors de proximitat poden esdevenir un actor clau en el mercat agroalimentari: “La indústria també ens necessita perquè representem uns valors que ells no tenen.” Laura Farrero, de melmelades Lo Tupinet de la Vall de Boí, va destacar la importància de les noves tecnologies per fer promoció i interactuar amb el client.