Economia

tantxtant

El brot verd de l'automoció

La trobada sectorial de l'automoció a l'Iese de la primera setmana de novembre es va tancar amb un missatge optimista. Les xifres del sector són moderadament positives i mostren el potencial que es pot arribar a alliberar quan es fan les coses bé. En el darrer any i mig, les plantes de l'Estat han atret nous models que permeten somniar a recuperar una producció de tres milions de vehicles. Aquest fet és molt meritori: les matriculacions continuen en nivells molt baixos, el sector té excés de capacitat a escala europea i molts fabricants intenten preservar les plantes al seu país d'origen.

La implicació dels treballadors ha estat clau en aquest èxit. Mesures com ara la flexibilització de les hores de producció, la doble escala salarial i la reducció de l'absentisme han millorat sensiblement la competitivitat de les plantes. La situació econòmica hi ha ajudat. És complicat ser competitiu quan la teva plantilla està permanentment temptada per anar a l'obra a col·locar maons per gairebé 3.000 euros al mes, sense preocupar-te dels impostos. L'altra raó de l'èxit ha estat el suport de l'administració, empesa per un potent lobby sectorial que ha alineat mesures des de les ajudes a la renovació del parc fins a la intervenció directa en les decisions de localitzar la producció.

Els propers anys veuran més tancaments de plantes a Europa. Es produeixen entre dos i tres milions de vehicles que no es necessiten i s'han de vendre amb forts descomptes. Tot i això, hi ha raons per ser optimistes. El sector mostra que la indústria al sud d'Europa no només és viable, sinó que és més competitiva que la del nord, si indústria, treballadors i govern estan alineats. Tant de bo altres en segueixin l'exemple. Hem perdut ja massa partits per empresaris i governs despistats o sindicats intransigents.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia