Empreses

Mafesa incorpora més serveis per donar valor afegit al ferro

La comercialitzadora de Vic té, des del setembre, una línia de granalla i pintura pròpia. Vol passar de vuit centres a sis per concentrar processos i optimitzar l'espai

L'empresa estudia l'adquisició d'un nou làser per tallar tot tipus de materials
El 90% de les vendes les fa a Catalunya, però els seus clients sí que són exportadors

Mafesa, comercialitzadora i distribuïdora de ferro i acer, està apostant per donar valor afegit als seus productes amb la incorporació de nous serveis com ara el de granalla i pintura. Fins al setembre passat, Mafesa externalitzava aquest procés, però per guanyar eficiència i reduir costos, han decidit fer-s'ho ells mateixos. “Ja no n'hi ha prou de disposar d'una gran varietat de productes de la millor qualitat i d'oferir una gran agilitat en el servei. Hem d'aportar valor als nostres productes i clients mitjançant la innovació, l'assessorament i l'oferta de serveis complementaris que els facilitin el seu treball”, expliquen Eduard Brunet i Jordi Rosell, consellers delegats de Manufacturados Férricos SA (Mafesa).

El procés de granalla i pintura –aplicat sobretot als perfils estructurals (bigues)– consisteix a netejar la superfície de rovell o calamina mitjançant la projecció d'uns petits balins metàl·lics. Un cop la superfície està neta, s'hi aplica una capa de pintura superficial que protegeix el material fèrric, durant uns mesos, abans de donar-hi la capa de pintura definitiva. El servei de granalla i pintura s'afegeix als altres serveis que ja oferia Mafesa: tall amb làser, amb plasma i amb oxitall, i elaboració i muntatge de ferralla.

Precisament, el descens de la demanda de ferralla per a estructures de formigó (malla, corrugat, gelosia...) és el que ha portat Mafesa a complementar el servei bàsic de magatzem. “Durant els anys del boom constructiu, el negoci de la ferralla va créixer exponencialment i es va convertir en el pilar de la casa, però des de l'inici de la crisi la demanda és molt residual”, assegura Brunet. Per això, tenint en compte que ara només un 20% del que compra i ven Mafesa va destinat a la construcció –sempre del sector privat–, el principal objectiu de l'empresa és donar més i millors serveis al sector industrial, al qual mai ha deixat d'atendre.

Un d'aquests serveis és el tall, ja sigui pel sistema d'oxitall –amb la flama d'un bufador oxhídric–, per plasma d'alta definició –una evolució de l'oxitall– o per làser, el qual “cada vegada s'està acostant més al que oferia l'oxitall fa 15 o 20 anys, en gruixos, maneres de tallar, capacitat, bons acabats...”, segons Brunet. L'únic inconvenient del làser és que actualment pot tallar amb bona qualitat un gruix de 20-25 mil·límetres, a diferència del sistema d'oxitall, que secciona fins a 200 mil·límetres.

El dos làsers que té Mafesa no només tallen ferro sinó també altres materials com alumini i inoxidable. Atès que els làsers en pocs anys queden obsolets, els responsables de Mafesa estudien la possibilitat d'incorporar-ne un de nou. “Com que hi ha un estalvi de costos indirectes brutal, tant de consumibles com d'electricitat i de temps, tard o d'hora ho has de fer per no quedar enrere i perdre comandes”, indica Rosell.

Comprar i vendre.

Mafesa, empresa amb seu fiscal a la Seu d'Urgell però històricament arrelada a Vic, on es vol acabar domiciliant, és també el nom comercial de dues empreses: Manufacturados Férricos SA i Maresme de Ferros SA de Palafolls, societats independents sota un únic paraigua dedicades a la mateixa activitat. “Nosaltres no som fabricants, tot i que puguem fer algun petit procés de transformació”, puntualitza Brunet. Mafesa compra directament els productes fèrrics a fabricants espanyols i estrangers, els emmagatzema i, posteriorment, els ven. Especialitzada en perfils comercials, perfils estructurals, angulars, calibrats, tubs, xapes, corrugat i malla, entre altres productes, en aquest moment les vendes de Mafesa queden molt repartides entre les bigues, seguides de la xapa, els tubs i els perfils comercials.

L'empresa tancarà el 2013 amb unes 36.000 tones de material comprat. “El nostre producte va en funció del que treu el fabricant i aquest fa segons el que li demana el mercat; és un sector on no surten productes nous cada dos per tres sinó que s'evoluciona molt sobre el que ja hi ha”, diuen Brunet i Rosell, la segona generació d'una empresa que té els orígens en Pallarès Serra SA (1958). La clientela de Mafesa abraça tant el particular (que pot anar a buscar el material però no el tindrà tallat a mida, bo i fet) com l'empresa (ja sigui transformadora o clienta final), passant per enginyeries i tallers. En aquest moment Mafesa té un miler de clients actius.

Mercat català.

El 90% de vendes de Mafesa es fan a Catalunya. Del 10% restant, un 1% es destina a Andorra i un 9%, al sud de França. “Moure el nostre material té un cost molt alt, però la gran majoria d'empreses per a les quals treballem sí que estan exportant”, comenta Rosell. La distribució de Mafesa es fa amb una vintena de vehicles, la meitat dels quals són camions propis i la resta, servei externalitzat.

Manufacturados Férricos i Maresme de Ferros en total sumen una plantilla de 98 treballadors i unes instal·lacions de 50.000 m² repartits en vuit centres: Vic (2), Gurb, Seva, Canovelles, Figueres, Palafolls i la Seu d'Urgell. Per mirar de reduir despeses i optimitzar l'espai disponible, Mafesa sospesa aglutinar serveis (més que magatzems) de Vic, Gurb i Seva i concentrar-los en aquesta última població osonenca. “Ens han quedat unes naus molt grans, fruit de les necessitats que teníem durant el boom de la construcció, i ara no s'ocupen al 100%. Només es tractaria de traslladar les màquines, en cap cas això voldria dir treure personal”, recalca Brunet. Segons ell, la disponibilitat de més espai afavoriria l'ampliació del servei de tall amb làser.

Les prestacions del làser, junt amb l'impuls que tingui el sector industrial l'any vinent, són factors que, segons la direcció de Mafesa, poden contribuir a fer incrementar lleugerament la facturació de l'empresa el 2014. De moment, el 2013 es preveu tancar-lo amb unes xifres similars a les del 2012: una facturació de 28,7 milions d'euros i un benefici de 159.000 euros. “Necessitem una facturació mínima, però no anem a buscar només volum; pensar únicament en volum és molt perillós”, sostenen Brunet i Rosell.

El 1958, les famílies Pallarès, Brunet i Rosell van fundar l'empresa Pallarès Serra SA, que a partir de 1983 va passar a dir-se Manufacturados Férricos SA (Mafesa). Coincidint amb un relleu generacional, el 2009 en va sortir la família Pallarès.
Facturació
28,7 M€
Treballadors
98
Any de fundació
1983


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.