Inpanasa d'Aiguaviva obre quatre nous mercats a Europa i el nord d'Àfrica
Des d'aquest estiu l'empresa ven a Dinamarca, Holanda, Romania i Algèria i aviat vendrà a Hongria i Àustria
Els quatre mercats estran-gers acabats d'obrir i els altres dos que l'empresa té a punt per començar-hi a vendre impliquen augmentar la producció i, per tant, la maquinària que farà que això sigui possible, a més del personal. Així, de cares a l'any vinent, la indústria pastissera invertirà en un nou forn, que s'afegirà als tres que tenen a la fàbrica d'Aiguaviva.
L'obertura d'aquests nous mercats permetrà a l'empresa passar d'exportar el 26% de la producció, com fa actualment, a vendre fora de l'Estat espanyol el 30%, a finals d'any. La setantena de treballadors de l'empresa treballen en horari continuat les 24 hores del dia. Inpanasa comercialitza diversos productes en diferents formats: els bescuits –tradicionals, de iogurt, xocolata, integrals, xarop o fruita–, i coques –de crema, pinyons, cacau o tartín, també amb diferents ingredients–. Les magdalenes són un dels seus productes estrella i les comercialitza elaborades amb diferents ingredients.
El procés d'elaboració
El procés d'elaboració d'aquest tipus de pastisseria és de dues hores llargues. La pasta es dosifica de manera automàtica segons la quantitat i el tipus de producte. Després es torneja i, un cop s'ha refredat, finalment s'envasa.
Des de l'any 2008, l'empresa té els certificats de qualitat alimentària IFS i BRC. Aquestes acreditacions comporten, segons argumenta el gerent, Francesc Montes, que Inpanasa pugui accedir a nous mercats i contribueix al fet que l'empresa estigui ben considerada mundialment. «És una carta d'entrada molt important de cara als clients», diu Montes. «Tal com està el mercat, que cada vegada és més dur i més crític, qualsevol diferenciació respecte de la competència és importantíssima», afegeix. A més, això comporta l'aplicació de manera permanent d'unes mesures personals i higièniques importants, perquè el producte surti amb les màximes garanties.
La matèria primera
Per Montes, és essencial emprar una matèria primera de qualitat, per la qual cosa els pinyons que empren són sempre nacionals i els més cars del mercat. «Cal evitar que cap client ens digui que totes les magdalenes són dolces o que totes són iguals», argumenta Montes, que reitera la necessitat de «lluitar i buscar les diferències en el producte i també en el preu».
LES DADES
La qualitat com a política
La política general d'Inpanasa és elaborar productes de la màxima qualitat, per a la qual cosa empren productes naturals, i a més donen als clients la informació necessària en relació amb la pastisseria i els proporcionen un servei ràpid i eficaç. Una altra aposta d'Inpanasa és la innovació tecnològica i la formació del personal com a puntals d'una millora contínua, tant pel que fa a la fabricació dels productes que elaboren actualment com pel que fa al desenvolupament d'altres de nous. També la col·laboració amb clients i proveïdors és un dels aspectes que l'empresa valora per innovar i millorar en la qualitat dels productes a tots els nivells. El compliment de la legislació mediambiental és un altre aspecte en què incideix Inpanasa, per a la qual cosa l'empresa minimitza l'impacte ambiental dels processos productius. A Inpanasa pensen que el personal és fonamental per funcionar bé.
La seguretat alimentària
La seguretat alimentària és un dels requisits de l'activitat de l'empresa, que el 2008 va obtenir els certificats de qualitat IFS i BRC. Així, el compliment de la legislació i la implantació dels sistemes de gestió necessaris per assegurar l'elaboració d'aliments innocus per al consumidor són objectius fonamentals per a aquesta indústria. Aquests objectius passen també per no emprar productes procedents d'organismes genèticament modificats. Inpanasa assegura que són rigorosos en l'aplicació de mesures pel que fa al personal i a la higiene, perquè consideren que el producte ha de sortir «immaculat», amb paraules textuals de Francesc Montes. «Per aconseguir-ho, cada hora es fan controls de tot», afegeix el gerent, que considera que la seguretat alimentària és molt important per promocionar el producte.
L'any 1981, clau per al desenvolupament
L'empresa va ser fundada el 1976, per abastir l'empresa comercial dels seus fundadors. El 1980 va començar a expandir-se cap al mercat nacional i l'any 1981 va ser clau per al desenvolupament d'Inpanasa, amb la creació del primer bescuit, el producte estrella. El 1984 va crear un altre producte de qualitat, la magdalena amb pinyons, i el 1989 inicien l'exportació començant pels mercats francès i italià. Un any després se centren en el Regne Unit, i a partir d'aquí Inpanasa va creant nous productes. L'any 2000 es funda la filial Inpanasa France pel fort volum de negoci amb aquest país, i un any després creen la magdalena amb iogurt fresc, que produeix un impacte de mercat. El 2004 consoliden el mercat exterior. L'any 2005 Inpanasa automatitza el procés d'empaquetat i el 2006 l'empresa robotitza una de les línies de producció, modernització de les instal·lacions que continua portant a terme els anys següents.