Menys comerç, però més hotels i restaurants a la Selva
Del 2007 al 2013, el nombre d'empreses i de treballadors del comerç al detall ha disminuït, segons un estudi
El Consell Comarcal ha tancat el primer any del projecte Hibritur per fomentar la innovació en el turisme
La tendència turística a la comarca de la Selva des del 2007 fins al 2013 mostra una disminució del nombre d'empreses que es dediquen al comerç al detall, però, en canvi, un creixement en la quantitat d'empreses d'hostaleria. Segons dades del Consell Comarcal de la Selva, la comarca continua sent una de les zones de Catalunya amb més dependència turística en el PIB, però, en canvi, és una de les que han experimentat un creixement turístic menor en els últims anys, “cosa que posa de manifest una clara pèrdua de competitivitat”.
Aquestes són dades que van servir de punt de partida per a la creació de la plataforma Hibritur ara fa un any, un projecte promogut des del Consell Comarcal i pensat per articular un sistema de treball que incorpori la innovació, posant en contacte les pimes i la resta d'agents del territori, i tenint en compte les dificultats que tenen les microempreses per innovar.
“El problema que tenen les pimes no és, doncs, la dimensió, sinó el fet que estan aïllades”, expliquen els responsables del projecte, que pretén ser un espai de col·laboració entre persones i entitats que aporten valor al turisme, i a través d'innovació oberta i hibridació es promou la creació de productes i serveis basats en el coneixement i la diferenciació territorial. El primer pas va ser crear la metodologia: una xarxa Hibritur, que constitueix una plataforma virtual en què es registra qui hi vol aportar idees, i de la qual surten propostes i grups per fer tallers. Després es fan projectes per equips i la finalitat és que en surtin productes i serveis que s'incorporin a l'oferta turística comarcal.
Dins de la comarca és evident que Lloret de Mar té un pes molt gran en turisme, però, per la cap de l'àrea econòmica del Consell Comarcal, Lluïsa Ramírez, la idea és aprofitar el flux de turistes que té Lloret perquè vinguin a l'interior. “A l'interior hi ha molt de potencial i pot complementar l'oferta i donar-hi valor afegit.”
Durant el primer any de funcionament, Hibritur ha registrat 334 participants, la majoria concentrats, en primer lloc, a Lloret de Mar, Caldes de Malavella, Santa Coloma de Farners i Sant Hilari Sacalm, però també a Blanes, Tossa, Hostalric, Arbúcies, Amer, Sils, Vilobí i la Cellera i, en menys mesura, a la resta de poblacions de la Selva.
En la segona fase, que es durà a terme durant aquest any, s'inclourà una etapa d'incubació de projectes i un mecanisme “que afavoreixi el llançament del producte resultant”. Mentre que en la primera fase el pes ha recaigut en la construcció d'un ecosistema i el desenvolupament de la metodologia, en la segona es prioritzarà la consolidació d'un sistema regular, sostenible en el temps, i l'orientació a assolir resultats. El projecte està dirigit a les pimes turístiques i la resta d'agents del territori que poden aportar coneixement de valor per a aquesta innovació. El propòsit és provocar propostes de col·laboració tan creatives com sigui possible entre agents diversos del territori.
LA XIFRA
LA FRASE
“El repte és tancar projectes durant aquest any”
El responsable de desenvolupament turístic del Consell Comarcal de la Selva, Jordi Orobitg, veu cabdal que el projecte de col·laboració d'Hibritur es tradueixi en activitat econòmica. “Sempre hi ha hagut l'aspiració que les poblacions de la Selva interior puguin aprofitar el flux de turistes que té la costa. Fer aquest pla d'hibridació ha servit per posar en contacte l'empresariat tant de la costa com de l'interior”, explica. També ha permès, afegeix Orobitg, començar a treballar en projectes de col·laboració. “Es tracta de poder fer paquets comercialitzables més endavant”, diu. En les jornades d'Hibritur i en la seva plataforma virtual hi han intervingut des de grans agències de viatge fins al petit botiguer o tècnic. “En aquestes taules rodones sorgeixen idees i grups, i es van concretant coses. La valoració que fem d'aquest any és molt positiva”, conclou Orobitg, que considera que el repte és que durant el 2014 es tanquin projectes.
“Ens ha permès crear aliances”
N. FornsUna de les empreses que han participat activament en la plataforma i els grups d'Hibritur és Bicicarril Amer. Ricard Badia, un dels responsables, explica per què van decidir implicar-s'hi: “Va començar com un projecte molt ambiciós promogut pel Consell Comarcal de la Selva. Com a microempresa, ens va interessar participar-hi, tot i que en un principi no crèiem en l'efectivitat del projecte”, admet. Després d'haver vist com funciona, però, el balanç és satisfactori: “Actualment, podem dir que participar en els grups de treball ens ha permès connectar i buscar noves sinergies amb agents de diversos sectors, així com crear aliances i relacions econòmiques entre empreses de la comarca”, afegeix Badia.
Bicicarril ofereix els serveis de cicloturisme a la demarcació de Girona, des de la Selva i la Garrotxa. Les rutes ciclistes que proposen posen en contacte zones de l'interior amb la costa aprofitant les vies verdes. “El resultat de les trobades d'Hibritur s'ha materialitzat en la creació de nous productes innovadors que s'adapten a la nova demanda que exigeixen els distribuïdors de serveis. Entenem Hibritur Selva com un projecte amb voluntat realista que pretén unir esforços de diversos sectors. Esperem que aquest any es puguin executar i materialitzar els nous productes amb l'objectiu de promocionar la comarca”, conclou.