És l'hora de sofisticar el vermut del Priorat
Wkyregal, importador de licors de gamma alta, estrena una línia de productes propis i reactiva Cellers Bellmunt del Priorat amb un vermut amb què pretén renovar-ne el consum
Facturació
6 M€
treballadors
15
Any de fundació
2002
Àlex Illa volia fer la carrera d'exactes. Però el 1984, la seva família, vinculada al sector tèxtil, va obrir el celler La Cava, a Terrassa. Eren anys en què a la botiga arribava vi del Priorat i durant els quals Illa va descobrir la passió pel vi i el bon menjar. “Una de les coses més importants a la vida”, assenyala amb un somriure. Amb la mateixa passió esperonant-lo i tot observant que començava a gestar-se una revolució en terres prioratines, el 1998 van comprar Celler Bellmunt del Priorat.
Eren els anys de les adquisicions a bon preu de vinyes i cellers, però per Àlex Illa encara no era el moment d'elaborar al Priorat: “Vaig trencar dos motors carregant 20.000 quilos de raïm al cotxe...”, diu el director de Cellers Bellmunt del Priorat. Finalment, del celler no en va sortir cap vi, però, inquiet de mena, va buscar l'especialització en la importació de licors. “Vinc del món del vi, però el dels destil·lats és més difícil. El 90% de cops que et donen la mà per tancar un compromís, no és veritat...” I hi afegeix: “És un negoci amb menys jugadors, però més poderosos. Això m'excita.”
El 2002 va fundar Whyregal SL, orientada a la importació de whiskys de qualitat per a botigues especialitzades, hoteleria i distribució. Per sobreviure en un sector com el dels destil·lats, que aplega sols una trentena de grans operadors mundials, l'empresa prioritza “la formació dels clients, tant pel que fa als particulars com a l'hoteleria; així com la qualitat dels productes del catàleg”.
Amb l'esperit didàctic i empresarial, va crear Whisky Experience Barcelona, una jornada sencera en un hotel per degustar els whiskys d'alta gamma i entendre-hi gràcies a experts. Anys més tard, van detectar un canvi de tendència cap a la cocteleria. Wkyregal n'obria la porta ”amb la primera fira de l'Estat espanyol de cocteleria de qualitat”. La fira, reconvertida després a Barforum, se celebrarà també enguany, durant dues jornades el proper octubre a Barcelona. Actualment, Wkyregal importa unes 300 referències de licors d'uns quinze elaboradors. El whisky i, des del 2007, la ginebra són el cor del negoci, que malgrat la crisi ha experimentat un increment remarcable els darrers anys. El 2010, la facturació va ser de dos milions i, l'any passat, va situar-se en els sis milions. “Ara, és el moment de més consum de whisky al món, perquè Àsia l'acaba de descobrir.” Per contra, a Catalunya “som de modes”, diu. “Abans el whisky, després el rom i ara la ginebra amb tònica”, explica. Després serà el torn del vermut? Això és el què pretén Àlex Illa.
Pouant en la tradició.
Amb Dos Déus, Illa vol “recuperar un vermut cent per cent Priorat, també en la tradició dels vins medicinals que existien”. “De tradicions velles, en farem nous conceptes per a moments de consum també nous. Ni millors, ni pitjors. Diferents.” Dos Déus combina 23 herbes, entre les quals, la genciana i el dictam de Creta. Té poc sucre i notes amargues, però és amable i convida a beure. Se n'han elaborat 3.300 ampolles en dues categories, el selecció i l'estrelles. La previsió per enguany és incrementar-ne la producció fins a les 40.000 ampolles. L'estrena ha estat bona, i la Guia de Vins de Catalunya li ha atorgat una puntuació de 9,58 sobre 10.
L'empresa està “atenta als constants canvis del mercat i aposta per adaptar-s'hi a través de la innovació, per aprofitar les oportunitats de negoci”. Illa assegura que el consum de vermut està creixent. En general, és més econòmic que els destil·lats i està present des de sempre a les cocteleries, que són tendència. Cellers Bellmunt del Priorat vol contribuir a ampliar el moment del consum tradicional -abans de dinar- per sumar el vermut com a beguda corrent a la nit. Amb un producte català i d'alta gamma. Així, apropant-se als combinats, Dos Déus es proposa mesclat amb cervesa negra, Ginger Beer o Ginger Ale. Illa reconeix: “Costarà desenvolupar el vermut premium, però també havia passat amb altres licors: fa 10 anys, era inimaginable pagar 30 euros per una ginebra.” Dos Déus busca la complicitat de la gastronomia i la cocteleria a través de la promoció de rutes nocturnes i diürnes per establiments de còctels, festes de presentació i curtmetratges protagonitzats per actors de moda. “El vermut sempre ha estat aquí. En aquest bocí del Mediterrani, ens agraden els sabors secs... però calia vendre'l millor.” Un cop més, l'empresa combina la formació dels establiments, veritables prescriptors de la clientela, amb guia pròpia de combinats. “Ens dirigim a les millors cocteleries de l'Estat espanyol i d'Europa, que són les què creen marca”, explica Àlex Illa.
Diversificar.
És l'hora de sofisticar el vermut del Priorat