Empreses

L'atreviment afavoreix la terra

Oleum Flumen crea productes de verge extra i exporta el 70% de l'oli a 10 països

Les oliveres de la finca Les Teixeres pouen de la tradició de conreu, la terra i el clima de les Garrigues. Però la mirada empresarial de Martí Terés, que va comprar-la fa una dècada, és decididament innovadora. Ja aleshores, aquest vilanoví va creure en el potencial d'un producte i un sector lligats, pel bo i pel dolent, al costum. “L'oli juga un paper fonamental a la cuina, però empresarialment i comparat amb el desenvolupament del vi català, encara té moltes possibilitats”, assegura.

Terés va fundar l'empresa ARP Catalana, propietària entre altres de la marca Oleum Flumen. La voluntat és ser un “referent” en el segment de verge extra de gamma alta. Així, ha trasplantat la filosofia empresarial del terroir vitivinícola, originària de França, a l'oli. La raó de ser és aconseguir productes “rodons, de molta qualitat i equilibrats amb la resta d'aliments que acompanyen. Alhora, que reflecteixin la personalitat i el respecte per la terra dels processos de producció i elaboració”.

Oleum Flumen comercialitza tres olis verge extra amb certificació ecològica: el Ninou, pensat per combinar amb postres; el De Finca, adequat per degustar amb aperitius, i el Premium, versàtil a la cuina. Olibo és la marca creada per a les cuines dels restaurants. Tots tenen un perfil comú: “Són nets i equilibrats en astringència i verdor, assequibles al públic. I amb un color que es manté per gaudir-ne al llarg del temps.” L'empresa treballa les varietats arbequina, gorbla, fulla de salze, vera, palomar, picudo i hojiblanca. “S'obté millor qualitat a l'hàbitat propi de cada varietat, en lloc de trasplantar-les aquí”, explica Terés. Així, a banda de les 50 hectàrees de les Teixeres, en posseeix o gestiona 130 més d'oliveres a la serra de Baena (Andalusia), al Priorat i a Montserrat.

EN COMPANYIA.

A partir d'una idea i una fórmula pròpia, la filosofia de Terés és “col·laborar amb altres productors”. Com la química de gasos Messer, amb qui van demostrar que l'oli conserva millor l'aroma, color i qualitat en bag in box que en la tradicional ampolla de vidre, que n'accelera l'oxidació. Des d'aleshores, l'empresa també ven oli a la restauració en aquests envasos protegits de la llum.

Fruit de la recerca permanent i de la voluntat de fer de la diversificació de gamma una de les estratègies del negoci, fa vuit anys van crear la marca Uhmm. Elabora i comercialitza productes innovadors, on l'oli n'és l'element diferencial: tapenada, crema d'avellana i xocolata, cruixents de pell de taronja, foie, panses amb oli i vainilla africana, i olives. Ara, treballen perquè tots els productes esdevinguin bombons. Acetum Flumen és la marca de vinagres. Entre altres, comercialitza un de Pedro Ximenes del celler propi a Jerez de la Frontera, amb 25 anys d'envelliment.

L'empresa fuig de l'ortodòxia, però segueix mètodes de conreu tradicional tot aplicant-hi noves tècniques. Als camps, en lloc de llaurar-se, els rucs Madonna i Elvis mantenen a ratlla les herbes, conservant així l'equilibri de l'ecosistema. I, com en el vi, la tria del dia de la collita de l'oliva és determinant: tan sols quan estan al punt desitjat de maduració adequada per a l'obtenció del perfil de cada oli. “L'oli és un suc amb personalitats concretes. Ens dirigim a un mercat global, però no fem olis expressament per a una zona concreta. Creiem que el nostre client, el que aprecia un producte d'alta qualitat, és present arreu.” Exporten el 70% de la producció (40.000 litres anuals). Els olis i elaborats es troben als Estats Units, Montenegro, França, Alemanya, Dinamarca, Singapur, Japó i Suïssa, entre altres. “No tenim fronteres, però sí arrels. Si un empresari està preocupat per la independència és perquè és captiu d'un sol mercat”, afirma Terés. La facturació creix el 12% anual, i el 2013 es va situar en els 262.000 euros.

TASTOS HEDÒNICS.

Vorejada de bosc, ametllers i vinya, Les Teixeres és més que un sòl. Té vocació de relat sencer. Enguany, hi estrenen visites amb tast d'oli i maridatge per a grups. “Volem donar a conèixer el producte i la cultura de l'oli. Si no l'obrim al públic, és com tenir un restaurant i servir només croissants.”

Nou molí, noves tècniques

Aquesta primavera, a Les Teixeres culminaran tres anys d'inversions. Sumen 600.000 euros i permetran la posada en marxa d'un molí nou. La millora constant en processos, producte i presentació és la clau que empeny Oleum Flumen. “Hem investigat amb la Universitat de Florència tècniques per permetre rendiments superiors i, alhora, mantenir la qualitat organolèptica de l'oli.” La mòlta de l'oliva es vol més delicada amb el fruit.

En línia amb la seva filosofia empresarial, el molí estarà escalfat amb biomassa. S'hi reciclarà tota l'aigua, inclosa la de pluja, que s'aprofitarà per al regadiu i en el procés d'elaboració de l'oli. La resta d'instal·lacions de la finca ja funcionen amb energia solar i eòlica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia