Economia

turisme

El sector turístic ja se situa en el 8% del PIB de la Garrotxa

S'han creat divuit noves empreses en dos anys, amb una oferta relacionada amb el paisatge i l'entorn natural

És fruit de l'aposta pel turisme sostenible del Parc Natural i de Turisme Garrotxa

El sector industrial és la columna vertebral de l'economia de la comarca de la Garrotxa. Això no obstant, el creixement i la transformació d'aquest sector amb l'ampliació o la creació de polígons, el creixement del nombre d'habitants dels últims anys amb necessitats d'habitatge i serveis, i el desenvolupament espectacular de les infraestructures viàries han trobat un equilibri amb l'entorn natural i paisatgístic. Un equilibri no exempt de tensions importants, com en el procés del túnel de Bracons.

Aquest entorn privilegiat fins no fa gaire no ha estat percebut com un actiu important de la comarca. Quan això s'ha tingut clar, s'ha convertit en un subsector de l'economia garrotxina en clara expansió. Avui dia, el sector turístic i els serveis associats ja representen el 8% del producte interior brut (PIB) de la Garrotxa. L'aportació al PIB garrotxí ha evolucionat del 4,6% del 2006 al 5,5% del 2008 fins al 8% citat. Una altra xifra rellevant que demostra aquest creixement són les divuit noves empreses que s'han creat entre el 2012 i el 2013, bars i restaurants a part.

El perfil és molt divers. Així, hi ha les que ofereixen únicament apartaments com ara Comercial Morera. Un paquet important són els allotjaments de turisme rural, on l'entorn és un dels actius principals de l'oferta. Can Jou, de Sant Ferriol, ofereix rutes a cavall a mida i curiositats com per exemple una revetlla de Sant Joan sense petards. Al mateix municipi, hi ha el mas Campolier. A Santa Pau, Mar i Muntanya al mas el Carrer i, a les Planes, el mas del segle XVI Vedruna i el càmping L'Alguer. A Batet de la Serra, can Llorigó i el mas Casamitjana, del 1334, tenen també el seu principal actiu en el paisatge i les privilegiades vistes sobre el Pirineu, l'alta Garrotxa, la vall d'Olot i la vall d'en Bas. A Casamitjana, hi ha encara descendents de la família i els clients estan en contacte amb els animals de la granja que tenen.

La majoria de les altres noves empreses també tenen l'entorn com a principal ingredient de la seva oferta. La Bombolla i Trescalia, per exemple, ofereixen activitats vinculades al paisatge i, sobretot, creen viatges i rutes a mida per la Garrotxa, per descobrir productors i artesans, per realitzar esdeveniments diversos, observacions i descoberta d'aspectes de la natura, fotografia de la natura, etc.

El Centre Logístic de Bicicletes de l'Agència de Turisme Mediambiental ha apostat per les dues rodes com a mitjà per descobrir els racons de la Garrotxa. La seva oferta es basa en rutes que es poden fer amb tot tipus de bicicletes, fins i tot les elèctriques, i el servei és integral: trasllats, assessorament, assistència en ruta, creació de rutes, recanvis d'urgència, assistència mecànica... Bus Viatges fa tot tipus de trasllats i Tricu Tricu Trens Turístics és una empresa familiar que proposa rutes amb trenet per la vall d'en Bas, Sant Joan les Fonts, la vall de Bianya i altres llocs on el patrimoni natural i monumental és extraordinari. L'empresa també té una àmplia oferta de serveis educatius. També la té Corriol Serveis, que organitza colònies i estades. Finalment, Coaching Altitude aprofita l'entorn natural privilegiat per fer formació i coaching.

LES XIFRES

13
anys
fa que el sector turístic ha apostat per la Carta del Turisme Sostenible que atorga Europarc.
36
euros
per persona deixen els visitants a la comarca de la Garrotxa de mitjana, segons un estudi.

Més de 2.500 quilòmetres de senders

Un dels exemples més clars de la cooperació de tots els agents turístics és la xarxa de senders Itinerànnia. Ha posat a disposició dels turistes més de 2.500 km de rutes, que traspassen la comarca.

L'aposta per la sostenibilitat ha donat rendibilitat

El secret de l'èxit del turisme a la Garrotxa cal buscar-lo en l'aposta que va fer el parc natural, el 2001, acreditant-se amb la Carta Europea de Turisme Sostenible. És un reconeixement del sistema de gestió turística de la Federació Europea de Parcs. L'altre input important és la feina conjunta i en cooperació amb administracions i agents turístics aplegats a Turisme Garrotxa per a la implantació d'aquest model. Ara, la carta s'ha renovat.

Turista barceloní, familiar i que es gasta uns 36 euros per dia

Olot té un turista majoritàriament de l'àrea de Barcelona, familiar i que busca els atractius naturals, sobretot els volcans, i la tranquil·litat de la zona per poder descansar. Hi fa estades curtes d'entre un i tres dies i es gasta 36 euros per dia si no pernocta, i 51 si hi passa una o més nits. Són les dades de l'estudi que l'empresa ALS va realitzar sobre l'impacte del turisme a la comarca de la Garrotxa durant els últims deu anys en què s'ha aplicat la Carta Europea.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.