Torna Bultaco
La marca catalana de motos anuncia mundialment avui a Londres la fabricació d'una moto elèctrica que sortirà al mercat el 2015
La nova planta de la firma serà a Montmeló i crearà 150 llocs de treball directes
Torna Bultaco i torna a Montmeló, on instal·larà la fàbrica de motos elèctriques que sortiran al mercat l'any vinent. La planta crearà, quan arribi al ple rendiment, 150 ocupacions directes i al voltant de 350 d'indirectes. Així ho va anunciar ahir, en una entrevista a Catalunya Ràdio, Curro Bultó, director general de la firma i fill del fundador, Paco Bultó. L'anunci mundial del renaixement de la marca tindrà lloc avui, a Londres, a les nou del vespre, sota el lema Bultaco is back, el mateix dia que va néixer la firma, ara fa 56 anys. L'esdeveniment es podrà seguir a través del perfil @Bultaco a l'app Wouzee.
“La mobilitat no és que sigui el futur, és que ja és el present”, va comentar Bultó durant l'entrevista. En aquest sentit, va explicar que les noves Bultaco seran de “tecnologia pròpia” i que no estan vinculades a cap altra marca. De fet, la nova Bultaco tindrà dos caps ben diferenciats: d'una banda, la planta de Montmeló, on es fabricarà la moto elèctrica, i, de l'altra, la divisió d'R+D+I, que està emplaçada a Leganés Tecnológico, el parc tecnològic de la Universitat Carlos III de Madrid. Allà, l'empresa LGN Tech Design, una spin-off d'aquesta universitat madrilenya, lidera el projecte que va néixer fa quatre anys, finançat per socis espanyols i estrangers –entre els quals, un fons d'inversió–. Segons va informar la revista La Tribuna de Automoción, a LGN hi treballa un equip de trenta persones, que ja van presentar un prototip de moto elèctrica de competició el desembre del 2011, en la Setmana de la Ciència, dins del marc de l'exposició dels nous projectes i empreses del viver del parc científic de Leganés.
La moto creada per LGN Tech Design va obtenir el tercer lloc en el primer campionat del món de motos elèctriques e-power –cent per cent elèctriques– que va organitzar el 2011 la Federació Internacional de Motociclisme i el banc de proves per a la comercialització d'aquest tipus de vehicles.
De la nova Bultaco elèctrica per a desplaçaments per zones urbanes i interurbanes se'n saben pocs detalls –es donaran a conèixer avui en un acte convocat a Londres–, tot i que sembla que tindrà una autonomia superior als 150 quilòmetres, prestacions equivalents a les d'una moto amb motor de combustió convencional de 500 cc de cilindrada i reducció gairebé a zero dels gasos contaminants.
Catalunya, país de les dues rodes
Des de que l'1 d'abril del 2010, Montesa Honda va anunciar que la planta de Santa Perpètua de Mogoda deixaria de fabricar motos, el sector no aixecava el cap. El 31 de març del 2012, va sortir la darrera Yamaha catalana de la planta de Palau-solità i Plegamans, i el 22 de març de l'any passat, Piaggio va tancar la planta de Derbi a Martorelles i es va emportar la producció cap a Itàlia. Però empresaris, esportistes i inversors catalans estan demostrant que porten la febre de les motos en el seu ADN i l'anunci del retorn de Bultaco se suma a altres nou firmes dedicades a la fabricació de motocicletes a Catalunya. AJR, amb seu a la Garriga, va ser fundada el 1994 per Armand Molí i Javier Pérez, i es dedica les motos de velocitat. After, fabrica artesanalment motos d'enduro i motocròs a Sant Cugat del Vallès des del 1982. Gas Gas, fundada el 1985 i amb planta a Salt, està especialitzada en motos de fora d'asfalt. Ossa Factory, després de gairebé tres dècades del tancament, va ser rellançada el 2009 pels empresaris gironins Jordi Cuxart i Joan Gurt. Rieju, fundada el 1934 per Lluís Riera i Jaume Juanola, té seu a Figueres i fabrica ciclomotors i motos de petita cilindrada. Sherco, una empresa catalanooccitana fundada el 1998 per Marc Teissier, està especialitzada en motos de fora d'asfalt i té dues plantes de producció, una a Caldes de Montbui –trial– i l'altra a Nimes –enduro i altres models–. Volta Motorbikes, fundada el 2010 per Marc Berceló, Diego Quiroga i Joan Sabata, fabrica motos elèctriques. Xispa, fundada el 2005 per Enric Meseguer i Andreu Tuzón, fabrica motos de trial i infantils a Maçanet de la Selva. TRS, constituïda el 2013, té l'objectiu de fabricar trial en tres cilindrades a finals d'aquest any. El sector reneix, com el fènix Bultaco.