Gran angular

AMADEU ALTAFAJ

CAP DE GABINET DEL COMISSARI EUROPEU D'AFERS ECONÒMICS I MONETARIS

“No hi ha una deslocalització lligada al procés sobiranista”

El despatx d'Olli Rehn, vicepresident de la Comissió Europea i responsable d'afers econòmics, és un viver de controvertides qüestions sobre l'economia a la zona euro. La perspicaç mirada d'Amadeu Altafaj, el català que exerceix de mà dreta de Rehn, radiografia la complexitat del mapa europeu a una velocitat inversament proporcional al seu reflexiu discurs.

Per primera vegada en la història, en la llista que fa Forbes sobre les companyies més potents del món no hi ha cap empresa europea entre les 10 primeres. És un símptoma?
Les estadístiques s'han de prendre amb moltes precaucions perquè entre aquestes deu hi ha tres entitats financeres xineses i caldria diferenciar entitats financeres, per una banda, i empreses no financeres, per l'altra. És clar que hi ha hagut una desindustrialització a Europa, i no només al llarg d'aquesta crisi sinó de molt abans. Tenir una veritable i ambiciosa política industrial és una assignatura pendent dels europeus. La globalització no ha de tenir com a conseqüència fatal la desindustrialització d'Europa, però calen esforços necessaris en termes de millora de competitivitat i avançant més cap a les fites que marca l'agenda Europa 2020, que és una societat basada en el coneixement i en la sostenibilitat.
Alguns missatges insisteixen a dir-nos que la crisi remet. Tenen credibilitat?
Dir que s'ha acabat la crisi en un país on l'atur està al 26% és incorrecte des del punt de vista polític i també econòmic. Només perquè s'hagi sortit de la recessió i s'hagin calmat els mercats financers no es pot dir que s'hagi sortit de la crisi. El ritme de generació d'ocupació és molt baix i el creixement molt moderat, entorn a l'1% enguany i una mica més l'any que ve. No es genera la quantitat ni la qualitat de llocs de treball que necessita l'economia espanyola. En els llocs de treball que es generen hi ha un element de temporalitat massa important. No hi ha cap motiu per al triomfalisme ni per al conformisme, és el missatge que repetim des de Brussel·les. S'ha de mantenir l'esforç tan gran que s'ha fet en els darrers anys i adaptar les nostres economies per recuperar una indústria de qualitat.
Brussel·les ha deixat de sotmetre els països a l'assetjament brutal a què els sotmetia en els temps en què la prima de risc estava disparada?
L'amenaça latent d'una decadència europea en una economia globalitzada on els països emergents cada cop tenen més pes continua del tot vigent. La recuperació econòmica és modesta.
Però s'han diluït les amenaces d'intervenció d'alguns estats?
L'amenaça ha desaparegut. Aquesta pressió dramàtica i brutal ja no hi és, però seria desitjable que, sense aquesta pressió exterior, els països de motu proprio fessin els esforços necessaris per incidir en temes d'inversió social i per basar el creixement en l'economia del coneixement. Cal no tractar-ho com a despesa social ni com a llast, sinó com a inversió. Quan un país inverteix en educació per combatre l'abandonament escolar està incidint en la qualitat i en les capacitats de les persones, i són persones que tindran més possibilitats d'integrar el mercat de treball.
Parla d'economia del coneixement però en aquesta demarcació (l'entrevista es fa al monestir de Poblet, en el marc d'unes jornades de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques) la gran aposta de desenvolupament econòmic és un projecte que es diu BCN World.
Espero que hi hagi més vectors de creixement econòmic a banda d'aquest. És cert que Catalunya no està en una situació tan difícil com d'altres parts de l'Estat espanyol, el 2013 la inversió exterior directa va augmentar un 31%. Per què aquests inversors vénen a Catalunya? Senzillament perquè hi ha una base econòmica diversificada i que manté uns bons nivells en termes de competitivitat. És clar que hi ha hagut una reforma del mercat laboral, un abaratiment del preu del sòl des que va rebentar la bombolla immobiliària i d'altres condicions que afavoreixen la inversió, però també és cert que a Catalunya s'hi troba una indústria farmacèutica potent, una industria química potent, una indústria mecànica potent, etcètera. És a dir, la base del creixement a Catalunya és més àmplia que en d'altres zones i és aquí on s'ha d'enfocar el debat sobre l'economia del coneixement.
Fa referència a inversió exterior. El procés sobiranista no espanta, doncs?
En vista de les inversions que s'han fet, no. Al contrari, Catalunya és una de les regions europees més atractives per a la inversió exterior, segons les xifres de l'any 2013. No hi ha un fenomen de deslocalització evident lligat a això. De tant en tant hi ha empreses que abandonen Catalunya, com hi ha empreses que abandonen França, Itàlia i fins i tot Alemanya.
Fins on pugui dir i fins on hagi pogut percebre, en els òrgans de poder de la UE hi ha algú espantat per aquest procés iniciat aquí?
Qualsevol alteració del paradigma europeu, en la seva composició, és un desenvolupament que, evidentment, no és benvingut a priori pels estats socis d'Espanya. Dit això, no hi ha hagut cap debat a la Comissió Europea sobre aquest tema. Nosaltres el que no farem és produir un informe que no ens ha demanat cap estat membre. Les úniques opinions que s'han donat han estat molt breus i gens exhaustives i s'han fixat fonamentalment en possibles conseqüències jurídiques. És evident que la qüestió abans que jurídica, és política. La UE, al llarg de la seva existència, sempre s'ha adaptat, sempre ha aportat solucions a circumstàncies que no encaixaven en la normativa existent. En el meu àmbit, per exemple, no teníem cap base legal per rescatar països, doncs bé que s'han rescatat països. Alemanya es va reunificar i Alemanya de l'Est va entrar directament a la UE i va adoptar el marc alemany. Vull dir que el marc jurídic europeu és evolutiu i no pas tancat, les constitucions dels països es reformen i els tractats europeus es reformen. Estem parlant d'un país, Catalunya, que ja és a la UE, els seus ciutadans són ciutadans de la UE, les seves empreses treballen al mercat interior, usen l'euro i, en definitiva, si hi ha voluntat política evidentment es poden trobar solucions perquè hi hagi continuïtat.
Una nota del Parlament Europeu, que sembla voler ser motivadora de cara a anar a votar, diu que des del 2008 s'està treballant per tornar al creixement. Alguna cosa estan fent malament a Brussel·les?
Bàsicament, el que passava el 2008 és que estàvem treballant com els bombers, intentant apagar l'incendi. I ho intentàvem sense tenir els estris necessaris. Ara, des que fa ben bé un any es va estabilitzar la situació, el que fem és construir perquè hi hagi més creixement. El que s'ha de fer és seguir reformant per créixer més i créixer millor, de forma sostenible. Un creixement com el que en el seu dia es va anomenar milagro español, a cavall d'una bombolla immobiliària i d'una bombolla financera, és evident que no és sostenible. Un creixement sota el qual s'estan acumulant desequilibris macroeconòmics importants no és desitjable. Val la pena recordar que en temps del milagro español hi havia creixements a ritme de dos dígits. No hi havia dèficit dels comptes públics, hi havia superàvit any rere any. És a dir, l'Estat ingressava més del que arribava a gastar. Avui ens sembla inversemblant però això va passar a Espanya durant quatre anys seguits. Llavors, de cop, en un sol any es passa de superàvit dels comptes públics a un dèficit de més del 10%.
D'ara en endavant la Comissió Europea tindrà capacitat d'intervenció sobre les entitats bancàries, però, a ulls del ciutadà, tenen credibilitat les institucions de la UE o només se les veu com a dictadores de l'austeritat?
Sóc conscient que hi ha aquesta percepció i que fins i tot és dominant entre els ciutadans d'alguns països. En els països del sud d'Europa aquesta és la imatge i, en canvi, en els països del nord d'Europa se'ns critica pel contrari. La primera resposta a la crisi no va ser d'austeritat sinó d'estímul. Es va injectar diner públic per esmorteir el xoc de la crisi financera. Això era l'any 2008 i 2009 i va ajudar, però quan més tard va esclatar la crisi del deute, es va veure que la injecció havia fet augmentar encara més els dèficits. Llavors sí que es va fer un esforç molt important per netejar els comptes públics i per aturar aquesta dinàmica perquè afectava la confiança dels estats. O sigui, hi ha hagut una resposta d'austeritat i l'impacte polític d'això és evident.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia