Creen el segell Girona Excel·lent per distingir els productes agroalimentaris
Una guia recollirà la selecció dels millors productes gironins així com entrevistes a cuiners amb estrella Michelin que recomanen què i on comprar
Impulsar, promoure i difondre en l'àmbit estatal i internacional els productes agroalimentaris d'alta qualitat de les comarques gironines, és l'objectiu del nou segell Girona Excel·lent, impulsat per la Diputació de Girona, en col·laboració amb la Cambra de Comerç, el Patronat de Turisme i la Generalitat. El procés per obtenir el segell arrancarà amb un concurs. Un jurat format per cuiners, enòlegs i crítics gastronòmics escollirà una trentena de productes que tinguin uns estàndards de qualitat i els guanyadors s'inclouran en una guia que es publicarà en diferents idiomes a principi de l'any vinent. En aquesta guia també s'inclouran entrevistes als 16 xefs amb estrella Michelin de la demarcació de Girona, que recomanaran productes més locals i artesanals, de producció limitada i de caducitat curta, molt arrelats al territori i que hagin quedat fora de les bases del concurs, però que són excel·lents.
El nou segell es va presentar ahir en un acte a El Celler de Can Roca, ja que hi estan implicats tots els cuiners gironina amb alguna estrella Michelin.
Aquest serà un segell d'excel·lència que s'haurà de renovar cada any i és condició indispensable per poder-hi aspirar que l'elaboració del producte sigui 100% de les comarques de Girona i que les empreses i artesans estiguin establerts a la demarcació. Per a aquesta primera edició s'han escollit vuit sectors perquè puguin aspirar al reconeixement: foie, fesols de Santa Pau, arròs de Pals, poma de Girona, galetes, anxoves de l'Escala, vi i oli gironí. Els que elaboren alguns d'aquests productes poden presentar-se al concurs per obtenir la certificació de qualitat, sempre que compleixin els requisits marcats en les bases. Entre altres coses, es demana que puguin garantir una producció mínima –ja que la idea és ajudar els productors a exportar i promocionar-se–. El termini de presentació de productes serà els mesos de juny i juliol, i la valoració del jurat tindrà lloc al llarg dels mesos de setembre, octubre i novembre a Santa Pau, Girona i Figueres. El gener de l'any vinent s'entregaran les distincions i es faran públics el pla d'acció i la guia. Els productes seleccionats tindran l'opció que el Patronat en faci promoció als actes en què és present, tant nacionals com estatals i internacionals.
El president de la Diputació de Girona, Joan Giraut, va destacar la voluntat de sumar tant del sector privat com de les institucions, i va posar d'exemple el logotip del Girona Excel·lent. “El nostre logotip inicial vol simbolitzar l'excel·lència dels productes agroalimentaris gironins, inclou l'estrella del Patronat de Turisme, una estrella de vuit puntes que simbolitzen les vuit comarques gironines i, alhora, una estrella que també representa l'excel·lència dels nostres restaurants amb estrella Michelin”, va dir.
L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, va assegurar ahir que “per poder ser internacionals primer hem de mirar a casa i vendre que tenim una regió excel·lent”, i que la marca Girona ha d'anar lligada sempre amb l'excel·lència. En aquest mateix sentit es va pronunciar el delegat d'Agricultura a Girona, Vicenç Estanyol, que va destacar l'osmosi que hi ha entre productors i restauradors.