La cooperativa de Riudecanyes lliga la venda d'oli a la Xina
Signa un acord d'exclusivitat amb una distribuïdora de Xangai per 60.000 ampolles
Explica Gonzalo Cambra, director comercial de la cooperativa de Riudecanyes, que “això no és un cop de sort, ni de bon tros. És fruit de l'esforç d'haver portat a terme una estratègia correcta i elaborada amb criteris molt concrets”. I és que aquesta petita cooperativa (no té més de 300 socis) de la comarca del Baix Camp ha aconseguit tancar un acord amb una empresa distribuïdora de la Xina per exportar-hi, en tres anys, un mínim de 60.000 ampolles d'oli.
El contracte d'exclusivitat signat amb Far East International Trading contempla l'enviament a Xangai (ciutat on té la seu la distribuïdora) de successius lots d'ampolles etiquetades amb la marca Escornalbou, el nom comercial amb què treballa la cooperativa. L'acord té vigència fins al 2016 i ha arribat després de dos petits enviaments de prova per avaluar l'acceptació que podia tenir l'oli de Riudecanyes a la Xina.
Amb el convenciment que hi havia una òptima capacitat de penetració en el mercat, directius de Far East International Trading van ser personalment a la cooperativa per rubricar un contracte que preveu l'exportació de 15.000 ampolles enguany (l'enviament ja s'ha fet), 20.000 ampolles més l'any que ve i un mínim de 25.000 ampolles el 2016.
Josep Maria Serrat és el director de la cooperativa i exposa que amb aquesta operació “ens ha tocat la rifa” perquè la cooperativa té una capacitat molt reduïda per promocionar-se i trobar clients: “Els nostres recursos, tant de personal com econòmics, són limitats. No podem viatjar, fem el mínim. Anem a Alimentaria i poca cosa més.”
Apunta que el punt fort de l'oli Escornalbou està en el fet que “és un bon producte i cuidem molt la imatge, l'envasat i l'etiquetat”. Per tancar l'acord amb el distribuïdor xinès, el preu no ha estat un impediment: “El preu no els espanta perquè el nostre oli és de primera qualitat, i això té un valor afegit respecte d'altres olis.”
Amb una facturació que ronda els 8 milions d'euros (malgrat que la cooperativa també toca la fruita seca, majoritàriament el negoci surt de l'oli) Riudecanyes rastreja el mapa per trobar clients: “Apostem per l'exportació perquè aquí al nostre país es consumeix més oli andalús que no pas català.” En aquest sentit, la Xina s'afegeix a una carpeta d'exportacions on ja hi figuren els Estats Units, Alemanya, Colòmbia, Luxemburg, Bèlgica i Rússia.
Un 20% de tot l'oli que envasa la cooperativa el ven a fora i l'objectiu és que la quota tendeixi a l'alça. És la manera de solidificar el negoci i de complir un objectiu que encara sembla difícil: deixar de vendre oli a doll. “Quan vens a doll, el preu el marca el qui et compra”, diu Josep M. Serrat.
Resta feina per fer perquè dels 300.000 quilos d'oli que produeix la cooperativa, 120.000 encara són venuts a granel i sense marca.
La cooperativa de Riudecanyes lliga la venda d'oli a la Xina