Duracomm buscarà socis financers en l'aposta per créixer
futur. Un any després de la compra de l'antiga Productos Mercedes per l'empresari Benny Lee, la firma de venda directa afronta una gran expansió
La firma de venda directa Duracomm estudia donar entrada a socis financers després de l'agost que reforcin la seva aposta de creixement. La companyia preveu triplicar la facturació en els pròxims tres anys, i passar dels deu milions d'euros amb què presumiblement se saldarà aquest 2014 a 30 milions el 2016. “Treballem amb la idea de poder tancar la ronda de finançament aquest any i començar el 2015 amb múscul financer suficient per fer front a metes ambicioses”, explica Santiago Albarracín, director general de Duracomm.
Albarracín pensa que ara és el moment oportú ja que en només un any –el temps que ha passat des de la compra de la unitat productiva de Productos Mercedes per part de l'empresari nord-americà Benny Lee– la companyia s'ha guanyat la confiança del sector financer i dels potencials inversors. Bàsicament perquè ha demostrat la seva viabilitat econòmica. “Hem treballat fort tot aquest any amb l'objectiu de saber si teníem una empresa viable o no, per això la nostra obsessió ha estat vendre i vendre”, explica el director general. De fet, la companyia, que havia viscut un concurs de creditors i un expedient de regulació d'ocupació (ERO), va resoldre aquests dubtes el gener passat, quan es va assolir el punt d'equilibri i va començar a tenir guanys.
Paral·lelament, Duracomm ha treballat per reforçar la seva marca, un cop es va decidir canviar el nom. En aquest punt, l'estratègia bàsica han estat les accions de comunicació en mitjans tradicionals, premsa, televisió i, sobretot, la ràdio. De fet, Productos Mercedes s'havia especialitzat a donar a conèixer els seus productes per a la llar, la bellesa i el descans a través de determinades emissores de ràdio. Així van aconseguir una cartera de 300.000 clients, però molt concentrada en diverses localitats, sobretot del cinturó de Barcelona. Duracomm ha heretat aquesta cartera però té la missió de rejovenir-la i eixamplar aquesta base geogràfica. “El nostre públic és de classe mitjana, que busca productes de qualitat”, assegura Albarracín, que es lamenta de com la crisi s'ha acarnissat precisament amb aquest segment de la població. També es mostren desperts a l'hora d'adaptar l'estratègia a les noves realitats socials. Això vol dir, per exemple, que els receptaris dels robots de cuina no poden ser només per a famílies tradicionals quan hi ha moltes llars monoparentals o de solters.
A la publicitat en mitjans de comunicació tradicionals, s'ha sumat el telemàrqueting (amb la compra de bases de possibles clients) i internet (on han creat el portal elrincondecasa.com).
L'oferta també s'ha renovat. En primer lloc, s'ha organitzat en quatre àrees (neteja de la llar, bellesa, cuina i descans), després s'ha elevat el llistó de la qualitat i, finalment, s'ha augmentat la gamma. D'aquesta manera es poden trobar des d'articles de pocs euros fins a màquines que netegen la casa amb vapor de fins a 3.000 euros, segurament el producte estel·lar de la casa.
La major part són productes propis. Això vol dir que són dissenys i, en alguns casos, patents propis però fabricats per altres marques. Un altre dels canvis que ha dut a terme la nova direcció és reduir el nombre de proveïdors xinesos en favor dels europeus, principalment italians, francesos i espanyols. “No hem pres aquesta decisió per qualitat, perquè si vols productors xinesos de qualitat els trobes, sinó per flexibilitat”, diu el màxim executiu de Duracomm. L'empresa està apostant per reduir els temps de resposta a les comandes evolucionant cap a un model de magatzem limitat. De fet, l'empresa s'ha desprès d'una nau de 14.800 m² que tenia a Santa Oliva (Baix Penedès) i ara en té una de 1.500 m² a l'Hospitalet, al costat de la seu.
El model comercial consisteix a contactar amb el client, oferir-li una demostració del producte a casa, i aconseguir que acabi efectuant la compra. De les proves a domicili, l'enviament de les comandes i el servei postvenda se n'encarrega personal de la mateixa empresa, que actualment és de 105 treballadors, 42 dels quals eren de l'antiga firma. De fet, una part dels recursos econòmics que podrien entrar amb la incorporació de nous socis tindrien per objectiu reforçar determinades àrees de l'empresa amb perfils professionals d'alt nivell.
Botigues.
D'aquest primer any, Albarracín se sent especialment orgullós del coneixement de la marca que s'ha aconseguit en poc temps, però reconeix que no malbaraten cap oportunitat per vendre el seu nom. “Aquí tothom és venedor i el primer jo”, assegura, tot i que lamenta el desprestigi que pateix de la venda directa.
El finançament del consum
Un dels punts crítics de l'estratègia de venda de Duracomm és el finançament de les compres dels clients. Només el 15% de les operacions es paguen al comptat i la resta se sufraga amb targeta de crèdit o amb un préstec d'una entitat financera. Precisament un dels principals frens per a les vendes és quan no es concedeixen aquests crèdits perquè els destinataris tenen un perfil de risc. “Això fa que moltes vendes no es concretin”, reconeix el director general de Duracomm. Per aquest motiu l'empresa ja aplica un filtre inicial.
Duracomm buscarà socis financers en l'aposta per créixer