La química es menja el mar
Més enllà de les esquenes rosades i les sandàlies, l'empremta holandesa és més present des d'aquesta setmana a la Costa Daurada. Esprement la tècnica de menjar terreny al mar, que tan bé dominen als Països Baixos, el Port de Tarragona li ha guanyat 18 hectàrees més a l'aigua salada per donar forma al nou moll de la Química. L'obra ha estat costosa en tots els sentits i ha suposat una inversió de 116 milions d'euros, 40 milions dels quals corresponen a operadors privats. “L'ampliació del moll de la Química és, sens dubte, l'obra més important d'aquest port”, va destacar la ministra Ana Pastor en un discurs en què va posar de manifest que “Catalunya és la biga mestra que construeix el país” i va sentenciar que “els ports són la punta de llança de la recuperació econòmica”.
La ministra no es va estar de desafiar els operadors del port posant de manifest que la fita és ara arribar a un trànsit de 39 milions de tones en l'horitzó del 2018: “Una aposta ambiciosa però possible”, va considerar.
Més química.
Josep Andreu, president del Port de Tarragona, destaca que l'obra permet duplicar la superfície que fins ara hi havia reservada als operadors químics i matisa que, més que respondre a una urgència actual, la mesura és previsora: “Ens permet estar preparats per a futurs creixements i demandes que necessiti la indústria química” i, de la mateixa manera, serveix per donar cobertura a “la indústria logística i els serveis auxiliars”.
Malgrat que les produccions de les plantes químiques estan en nivells inferiors a les d'anys anteriors, fonts del Port manifesten que “hi ha una demanda clara del sector privat” perquè s'ampliï la superfície disponible i, en aquesta línia, es posa de manifest que abans de finalitzar les obres Repsol ja va fer una inversió de 3 milions d'euros per ampliar capacitats. També Vopak Terquimsa ha destinat 7,5 milions d'euros a engrandir la seva terminal.
Competitivitat.
Basf demana celeritat en el que no depèn d'ella i manifesta que la companyia espera poder tenir la terminal en funcionament el primer trimestre del 2017: “Actualment no existeix una data concreta per a l'inici de construcció, atès que està supeditada a l'arribada de l'ample de via internacional a Tarragona.”
El tercer fil i la connexió amb l'ample de via europeu són objecte de desig en un territori que busca fer equilibris per acontentar les necessitats de la indústria sense causar gaires destrosses que perjudiquin el turisme. Amb el BCN World en l'horitzó, l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, deia en l'acte d'inauguració del nou moll químic que “Tarragona té un multicultiu econòmic”.