Economia

Dièsel barat per Nadal

En 40 estacions de servei catalanes, el litre de gasoil es paga a menys d'un euro

El preu de la gasolina ha caigut un 13% des del gener i el del gasoil, un 14,6%

Baixar de la barrera psicològica de l'euro dóna alegries, i moltes, si del que es tracta és d'omplir el dipòsit del cotxe. Les gasolines i gasoils encadenen aquests dies la sisena setmana consecutiva amb baixades de preu –s'ha arribat al cinquè mínim consecutiu de l'any– als assortidors, la qual cosa els situa a nivells del desembre del 2010. En una quarantena d'estacions de servei del país de les anomenades de baix cost, a més, el preu del litre de gasoil està per sota de la barrera psicològica de l'euro, un fet que, en la majoria dels casos, no passava des de feia quatre anys.

Així ho explica Josep Castany, responsable de les gasolineres Esclatoil del grup Bon Preu-Esclat. “Si fa tres mesos m'haguessin dit que tindríem aquests preus, no m'ho hauria pas cregut”, diu. El grup de distribució alimentària, que fa vint anys va obrir la seva primera estació de servei a Malla, concentra 32 de les vora quaranta gasolineres que en la rebaixa del preu del dièsel han baixat de l'euro. Això sí, sempre que es faci servir la targeta de fidelització del grup Bon Preu-Esclat.

“Hem optat per donar una alegria i baixar de
la barrera psicològica de l'euro, una situació que no havíem ni somiat i que potser encara mantindrem la setmana vinent”, explica Castany. De fet, Esclatoil ja va abaixar preus dijous passat, dia 11, i els mantindrà fins diumenge, però estudia fer-ho extensiu també a la setmana de Nadal. “Estarem pendents del mercat, però el cert és que nosaltres ho traslladem immediatament a l'assortidor”, explicaCastany.

Del juliol fins ara, els preus en aquests establiments han caigut entre un 15% i un 17%. “De fet, juguem amb un marge molt reduït”, reconeix Castany, i fonts de l'Associació Espanyola d'Operadors de Productes Petroliers (AOP) expliquen que el del baix cost és un model de negoci diferent al de les gasolineres de productors, amb marges més escassos i productes estàndard de poc valor afegit, però de bona qualitat.

64 euros el dipòsit

Així, segons les dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea (UE), el litre de gasolina ha caigut un 2,87% i s'ha situat en els 1,253 euros i el del gasoil s'ha abaratit un 2,76% i se situa en els 1,162 euros per litre, acostant-se als valors de tancament del 2011. Amb aquests preus, omplir de gasolina el dipòsit mitjà de 55 litres de capacitat costa 66,9 euros, dos menys que fa una setmana, i 63,9 en el cas d'un vehicle dièsel. En relació amb primers d'any, el preu del litre de gasolina és un 13% més econòmic i el del gasoil, un 14,6%.

Segons l'AOP, els preus dels assortidors reflecteixen l'abaratiment del cost d'aprovisionament de
manera clara i directa,
tenint en compte, això sí, que es tracta dels preus abans d'impostos, perquè hi ha uns components fixos del preu que no es poden rebaixar.

Per Manuel Amado, president de l'Associació Provincial d'Estacions de Servei de Barcelona, aquesta és una “grandíssima notícia per a tots, tant per a les estacions de servei com per als clients”, tot i reconèixer que es tracta d'una “situació excepcional que tant de bo fos duradora”. “Per a les estacions de servei ens
representa un estalvi perquè ens cal fer una menor inversió, hi ha una despesa menor en les comissions per ús de targeta i més
assistència de clients”,
explica.

Aquest últim punt també el confirma Josep Castany, d'Esclatoil, després que en algunes de les gasolineres de la cadena s'han produït cues aquests dies per intentar carregar.

LES FRASES

És una situació excepcional que tant de bo fos duradora i és bona per a les estacions i els clients
Manuel Amado
PDT. Fed. EESS de barcelona
Si fa tres mesos m'haguessin dit que tindríem aquests preus no m'ho hauria pas cregut
Josep Castany
Responsable esclatoil

Els trànsits encara han de créixer un 50%

L'abaratiment dels combustibles podria propiciar un increment en els trànsits, després que amb la crisi econòmica i de consum hagin registrat caigudes importants.

El conseller delegat d'Abertis, Francisco Reynés, reconeixia ahir en una trobada amb la premsa que el trànsit a les autopistes espanyoles encara hauria de créixer prop del 50% per tornar als nivells d'abans de la crisi, prenent com a referència el volum registrat durant l'exercici del 2007. De fet, des d'aquell exercici fins ara, el nombre d'usuaris a les autopistes de l'Estat ha caigut un 33%.

Reynés va reconèixer, això sí, que els trànsits han crescut a tot arreu on Abertis és present, i va xifrar en un 1,6% l'increment en el nombre d'usuaris de les vies de peatge que gestiona, després de set anys de caigudes.

Reynés també es va referir al pla estratègic per als pròxims quatre anys, “que es complirà igual que es va complir l'anterior” i a la sortida a borsa d'Abertis Telecom, que es produirà de manera previsible l'any que ve, una circumstància que no va poder confirmar “al 100%”. La intenció del grup és continuar creixent en autopistes i infraestructures de telecomunicacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia