Escriu què vols i ho obtindràs més fàcilment
Circula de fa anys un mite que diu que l'any 1953 i l'any 1979 es van fer dos estudis a les universitats nord-americanes de Yale i Harvard en què s'afirmava que els alumnes amb objectius clarament escrits aconseguien un 3.100% més èxit que els alumnes que no els tenien escrits. I dic mite perquè, segons sembla, aquests estudis mai es van fer. O com a mínim, no n'hem sabut trobar evidència, malgrat que durant anys s'han utilitzat en milers de seminaris per animar la gent a escriure els seus objectius per així assolir resultats.
Però que sigui un mite no vol dir que no sigui cert que tenir els objectius escrits doni millors resultats que no tenir-los-hi. De fet, la doctora Gail Matthews, de la Universitat Dominicana de Califòrnia, ha fet de debò un estudi sobre els objectius escrits, i ha arribat a la conclusió que n'aconseguiràs un 50% més si els escrius. No és impressionant!
És més, també ha descobert que si un cop escrits els teus objectius o compromisos, els envies a un amic, juntament amb una actualització setmanal de l'estat d'aquests, n'acompliràs un 78% més que si no els escrivissis. Brutal, oi?
Fent-te responsable del teu compromís i escrivint clarament els teus objectius, aconseguiràs molt més que simplement mantenint-los al teu pensament.
Ja, però... com pots establir els teus objectius?
Aquesta és la pregunta que sovint em fan els empresaris quan els ho proposo i, de fet, és la més fàcil de respondre: posant-nos-hi. Res més. Però sé que aquesta no és la resposta que s'espera d'un professional, i és per això que a continuació t'exposo els quatre passos que cal seguir per definir els objectius d'una empresa, però també els teus objectius personals, que hi estan íntimament lligats.
1.- Dedica'ls temps. Cal que tinguis clar que hi hauràs de dedicar prou temps. Pensar en els teus objectius personals i professionals no és quelcom que es resolgui en deu minuts, sinó que caldran hores per tenir clar cap on volem anar, seguint unes regles bàsiques.
2.- Defineix-los amb cura. Un objectiu és un lloc on anar. Per tant, tal com fem amb un GPS marcant-li una adreça o coordenades exactes, els teus objectius també hauran de complir unes normes de localització adequades per saber si anem pel bon camí. És per això que els objectius escrits han de complir el que en anglès s'anomena la regla SMART (llest en anglès), que vol dir eSpecífic, Mesurable, Ambiciós, Realista i amb Termini. Si defineixes els teus objectius seguint aquests paràmetres seràs capaç en tot moment d'avaluar la teva evolució i fer els canvis que pertoquin per arribar-hi millor.
3.- Dibuixa'ls. Un cop clars i escrits, et recomano que agafis aquests objectius i els posis en un lloc de fàcil accés i visibilitat, perquè no deixis mai de tenir-los presents. Identificar-los amb fotografies o dibuixos i penjar-los a la paret o, simplement, posar-los com a fons d'escriptori de l'ordinador, pot ser una bona idea per mantenir-te amatent i no perdre'ls de vista en allò que facis.
4.- Digue'ls a algú. Un cop definits, escrits i publicats, et proposo que els comparteixis amb aquells que creus que t'ajudaran a assolir-los, mitjançant el seu control amable i constructiu. Recordo que quan vaig escriure el meu primer llibre, Creant una empresa d'èxit, vaig dir a la meva mare que tenia previst d'escriure un llibre per a empresaris i que volia tenir-lo enllestit a finals de setembre d'aquell any. Sabia que no em fallaria i que em trucaria per demanar-me com anava avançant. Però no va caler. El simple fet d'haver-ho compartit em va fer responsable de mantenir-la informada en tot moment de la seva evolució. I, és per això, que, arribat el moment, vaig passar-li el primer esborrany per repassar. Tan senzill com això. El meu compromís amb la meva paraula em va fer responsable de mantenir-la.
Malauradament, no puc afirmar que tenir objectius escrits i compartir-los sigui garantia d'èxit. El que sí que puc fer, però, és garantir que t'hi acostaràs més que no pas si no els defineixes, ni els escrius ni els comparteixes. Cada pas que fas en aquest sentit, t'hi acosta una mica més, així que passa a l'acció.