Empreses

El Clos Abella de Porrera és el millor vi de l'any a la Xina

El celler Marco Abella, que exporta el 80% de les ampolles que elabora, rep el més prestigiós reconeixement de la revista xinesa de referència en el món del vi

Tot emprenedor té un grau d'inconsciència i al Priorat, més

Asseguts al voltant de la formidable taula de fusta que domina la sala de benvinguda al celler, David Marco i Olívia Bayés recorden: “Els amics i la família ens deien que estàvem bojos. Teníem una vida molt confortable i ho vam deixar tot per gastar-nos els nostres estalvis i provar sort en aquesta aventura.” Enginyer de telecomunicacions, ell, i advocada, ella, aquesta parella barcelonina són el cos i l'ànima (el nas l'hi posa l'enòleg José Luis Ruiz) del celler Marco Abella, un celler de Porrera que produeix el millor vi del món segons Wine in China Magazine.

La revista xinesa és una guia de referència per al sector del vi en un país de 1.300 milions de persones i on el consum de vi evoluciona a l'alça. “Per a Xina, el vi és França”, diu David Marco, i és per tombar aquest tòpic que celebra que una publicació especialitzada hagi reconegut el Clos Abella 2009 amb el premi al millor vi del 2014. El reconeixement, fet en un tast a cegues per un jurat que estava compost per mitja dotzena d'especialistes mundials (Master Wine és la distinció que reben els experts que han acreditat dominar tots els secrets de la viticultura), va tenir una ràpida conseqüència en la cotització de les ampolles del Clos Abella 2009: “A la Xina l'endemà del premi les ampolles s'havien revalorat un 400%.”

Però, deixant la injecció de difusió a banda, el premi no ha tingut una transcendència directa en les vendes del celler perquè les existències de Clos Abella 2009 ja estaven exhaurides abans que el jurat dictés sentència.

La impossibilitat material d'aprofitar l'impacte del premi no és una cosa que preocupi gaire David Marco i Olívia Bayés perquè, segons apunten, Xina és un mercat que volen mimar però sense centrar-hi més recursos del compte: “No pretenem que representi més del 30% de les nostres vendes.”

Calma.

L'increment de demanda que pugui representar el guardó tampoc no trastoca els plans del celler, que en cap cas no es plantejarà fer una producció per sobre de les 100.000 ampolles l'any. “A partir de cert volum perds el control sobre la vinya”, raona l'enòleg José Luis Ruiz.

Amb 27 hectàrees de vinya pròpia i una producció anual de 60.000 ampolles, Marco Abella en destina a exportació el 80%. Els Estats Units i, precisament, la Xina representen els dos principals països compradors. La penetració en els Estats Units respon a una clara voluntat de la parella que, des que van tenir la primera ampolla a les mans l'any 2007, van iniciar contactes per vendre en un mercat que els era molt atractiu (més encara avui amb la depreciació de l'euro respecte al dòlar).

El cas xinès, en canvi, és una prova fefaent de com buscar una oportunitat sota la polsosa estora de la crisi. “Nosaltres sortim a vendre el 2008 i és llavors quan la crisi està esclatant de ple. Era evident que en el mercat espanyol no hi teníem res a fer i vam considerar que, igual com tenim un producte excepcional, ens tocava buscar mercats excepcionals i diferents.”

Olívia Bayés posa de manifest: “Calia buscar mercats alternatius i ens vam fixar en Àsia i, un cop allà, el mercat més important és la Xina.” David Marco explica que a la Xina la manera de tancar tractes “és molt diferent de com ho fem aquí. Et cal establir uns vincles molt forts de confiança i gairebé d'amistat perquè et comprin”. Revela que un dels components de la fórmula de l'èxit és “tenir-hi paciència, molta paciència”.

Marco Abella (el celler pren els cognoms de l'avi de David Marco, l'últim membre de la nissaga familiar que va néixer a Porrera) és profeta a casa perquè, rere els Estats Units i la Xina, el mercat català és el qui absorbeix més ampolles. També exporta a Suïssa, Alemanya, Bèlgica i el Regne Unit però, en canvi, no hi ha tractes comercials amb Espanya. Olívia Bayés relata que en aquest projecte empresarial sempre han tingut la sensació que començaven la casa per la teulada i David Marco creu que “en tot emprenedor hi ha un grau d'inconsciència i si emprens al Priorat, encara més”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.