DE MEMÒRIA
Maillart a Vilanova, Almirall a Brooklyn i Ribera a Amposta
La casa Pirelli havia estat fundada a Milà el 1872. Fabricaria dues peces clau de la segona revolució industrial: pneumàtics per a les rodes de la indústria automobilística i cables elèctrics i telefònics. La seva primera sortida fora d'Itàlia fou, vers 1901-1902, a la ja dinàmica aleshores Vilanova i la Geltrú. L'èxit inicial de la Pirelli de Vilanova va dur la direcció de l'empresa italiana a encarregar, el 1914, el projecte de construcció d'una nova fàbrica
Als anys de la primera globalització, a inicis del segle XX, van créixer, i es van diversificar, els intercanvis –de tècnics, de talents- entre l'economia catalana i el món. Els tres exemples que segueixen assenyalen tendències.
Vilanova i La Geltrú.
L'èxit inicial de la Pirelli de Vilanova va dur la direcció de l'empresa italiana a encarregar, el 1914, el projecte de construcció d'una nova fàbrica. L'equip escollit fou el dirigit per Robert Maillart (Berna,1872 - Ginebra, 1940), l'enginyer suís format a la Universitat Politècnica de Zuric, que és considerat el constructor dels ponts més elegants, un dels introductors del ciment armat a l'arquitectura. Una gran figura, que projectarà fàbriques a Sant Petersburg, i que ha estat revalorada als darrers anys, més pels arquitectes que pels enginyers. Un altre suís a la Catalunya del 1900. Com Mark Birkigt, director de la Hispano-Suïssa, o Hans Gamper, ànima del FC Barcelona.
Maillart projectà, també, la (desapareguda) fàbrica tèxtil de Gabriel Benet Campabadal (1888-1976), situada a Barcelona, a Diputació/Comtes de Bell-lloc. Alguns empresaris escullen el millor.
Brooklyn.
A Josep Almirall -i a Ida (1844-1910), la seva dona- la emigració li aniria bé. Raimon estudiaria arquitectura a la Universitat de Cornell i a l'École des Beaux Arts de París. Després, Raimon Almirall esdevindria el cap d'un despatx d'arquitectura molt potent. Projectaria la Biblioteca Pública de Brooklyn, el Fordham Hospital del Bronx, el Seawiew Hospital de Staten Island, esglésies a Brooklyn, Queens, Long Island City (i la catedral de Jamaica, a Kingston). I un banc/caixa d'estalvis a Manhattan: l'Emigrant Industrial Savings Bank.
Amposta.
El va construir la Companyia de Construccions Hidràuliques i Civils, creada i dirigida per l'enginyer Josep-Eugeni Ribera i Dutasta (París, 1864 - 1936). Ribera era fill de Pere Ribera i Griñó, un enginyer de camins liberal nascut a Tortosa, que havia hagut d'emigrar per motius polítics. La profusa carrera professional d'Eugeni Ribera, l'enginyer civil de origen tortosí que projectà i construí el pont de l'Ebre d'Amposta, ha estat presentada per l'arquitecte Salvador Tarragó. La connexió per terra Barcelona-València esdevindria així més còmoda.
De Yokohama a Fornells
Els anys de la primera globalització foren l'edat d'or de les empreses fabricants i comercialitzadores de taps de suro. Per exemple, Forgas & Roura tenia delegacions a Anglaterra, Escòcia, Alemanya, Japó i Austràlia. L'empresari Francesc Sabater, que era a la delegació de Yokohama d'aquesta empresa, es casà a Fawakusa amb la francojaponesa Francine Mecre Yuwasava. El seu fill, Xiquet Sabater, retornat a Catalunya, fou qui ajudà la fondista Clara Capellà a crear, el 1934, a la platja de Fornells, el mític Hotel Aiguablava. El turisme català, fill de la indústria.