Empreses

Adernats lliga un contracte per exportar el seu cava al Perú

El celler es proposa replicar l'operació i penetrar, també, en els mercats de Colòmbia i Xile

Cesar Martinell va ser un dels arquitectes col·laboradors d'Antoni Gaudí en el disseny de la Sagrada Família. Home de bona traça amb el llapis i els plànols, després de la Guerra Civil espanyola va ser requerit per dirigir la rehabilitació de diversos monestirs, esglésies i edificis històrics que havien quedat engrunats per les bombes. Ara bé, el que de debò li va donar fama i notorietat va ser la construcció d'una quarantena de cooperatives vinícoles en, principalment, les comarques del sud del país. De fet, l'any 2002 van ser declarats béns culturals d'interès nacional en qualitat de monument històric els seus cellers de Cornudella de Montsant, Falset, Barberà de la Conca, Rocafort de Queralt, Gandesa, Pinell de Brai i Nulles.

Sota les modernistes voltes de Nulles s'hi elabora ara el cava Adernats, la marca que acaba de signar una operació comercial per la qual s'assegura ser una de les primeres firmes del sector a aterrar al Perú. “Estem satisfets perquè som pioners”, revela Joan Sanllehí, gerent de Vinícola de Nulles. Explica que “les grans marques segur que ja hi són presents, però no són la nostra competència, nosaltres anem a buscar un altre tipus de client i no anem a competir en preu. En aquell mercat has de donar a conèixer el valor del teu producte.”

L'entrada en territori peruà respon a una estratègia comercial que persegueix compensar amb les vendes a l'exterior l'estancament que pateix el saturat i empobrit mercat intern. Adernats ja destina a exportació al voltant del 30% de les 225.000 ampolles que produeix anualment i enfoca el salt de l'Atlàntic com una oportunitat per elevar la quota exportadora. En cap cas no es planteja engreixar la producció, almenys a curt termini, perquè “nosaltres treballem amb reserves i grans reserves, cosa que implica un mínim de 18 mesos en la cava”. La singularitat del producte, diu, “no ens permet un creixement immediat de producció”.

Més mercats.

Respecte al fet de posar el focus en el continent sud-americà per davant de, per exemple, Àsia (territori de moda per a la indústria vitivinícola), és una decisió que respon a una voluntat de picar primer per poder picar dues vegades. “Perú és un mercat molt interessant perquè encara no està madur, això que vol dir que encara no hi ha gaire competència”, afirma Sanllehí que, per altra banda, també explica que Adernats ja té presència al Japó, als Estats Units, Alemanya i Bèlgica.

Tot i l'experiència fent negocis a l'exterior, no ha estat cosa de quatre dies aconseguir la complicitat dels distribuïdors peruans, “has de treballar amb algú d'allà perquè et franquegi l'accés al mercat”, sinó que han calgut visites i tastos per perfilar quin tipus de producte és l'òptim per desembarcar en un mercat que “sovint confon el vi escumós italià amb el cava però que s'ha anat educant”. Introduir el producte en el segment gurmet és el repte que s'ha marcat Vinícola de Nulles.

Cava cobrat.

El primer lot de l'Adernats peruà consta de 5.000 ampolles que viatjaran en vaixell des de Catalunya a Lima. La tramitació dels papers del registre sanitari ha alentit l'enviament però, revela Sanllehí, “la comanda ja està cobrada. És una de les coses que demanem quan fem un nou client: cobrar per avançat”. Al celler de Nulles es respira optimisme i s'aventura que “a final d'any hi podem haver enviat entre 15.000 i 20.000 ampolles”.

A banda dels atractius intrínsecs del seu propi mercat, el Perú és una aposta que busca servir de trampolí per posteriorment aterrar a Colòmbia i a Xile. Joan Sanllehí exposa que l'exportació és un objectiu irrenunciable i que augmentar les vendes internacionals és una fita, però que cal estudiar amb deteniment cada moviment i intentar rendibilitzar al màxim cada euro que surt de la caixa. “A les empreses petites i mitjanes vendre a fora ens costa perquè l'exportació vol inversió”.

Adernats és el segell de Vinícola de Nulles. El celler treballa en la línia exportadora tot i que és conscient que cal cuidar molt el producte perquè es ven a preus elevats: “El preu final del cava al Perú es triplica en comparació a aquí. Només de passar per la duana ja s'hi carrega el 50%. A això, suma-hi el transport i els costos de distribució.”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.