Adernats lliga un contracte per exportar el seu cava al Perú
El celler es proposa replicar l'operació i penetrar, també, en els mercats de Colòmbia i Xile
Cesar Martinell va ser un dels arquitectes col·laboradors d'Antoni Gaudí en el disseny de la Sagrada Família. Home de bona traça amb el llapis i els plànols, després de la Guerra Civil espanyola va ser requerit per dirigir la rehabilitació de diversos monestirs, esglésies i edificis històrics que havien quedat engrunats per les bombes. Ara bé, el que de debò li va donar fama i notorietat va ser la construcció d'una quarantena de cooperatives vinícoles en, principalment, les comarques del sud del país. De fet, l'any 2002 van ser declarats béns culturals d'interès nacional en qualitat de monument històric els seus cellers de Cornudella de Montsant, Falset, Barberà de la Conca, Rocafort de Queralt, Gandesa, Pinell de Brai i Nulles.
Sota les modernistes voltes de Nulles s'hi elabora ara el cava Adernats, la marca que acaba de signar una operació comercial per la qual s'assegura ser una de les primeres firmes del sector a aterrar al Perú. “Estem satisfets perquè som pioners”, revela Joan Sanllehí, gerent de Vinícola de Nulles. Explica que “les grans marques segur que ja hi són presents, però no són la nostra competència, nosaltres anem a buscar un altre tipus de client i no anem a competir en preu. En aquell mercat has de donar a conèixer el valor del teu producte.”
L'entrada en territori peruà respon a una estratègia comercial que persegueix compensar amb les vendes a l'exterior l'estancament que pateix el saturat i empobrit mercat intern. Adernats ja destina a exportació al voltant del 30% de les 225.000 ampolles que produeix anualment i enfoca el salt de l'Atlàntic com una oportunitat per elevar la quota exportadora. En cap cas no es planteja engreixar la producció, almenys a curt termini, perquè “nosaltres treballem amb reserves i grans reserves, cosa que implica un mínim de 18 mesos en la cava”. La singularitat del producte, diu, “no ens permet un creixement immediat de producció”.
Més mercats.
Tot i l'experiència fent negocis a l'exterior, no ha estat cosa de quatre dies aconseguir la complicitat dels distribuïdors peruans, “has de treballar amb algú d'allà perquè et franquegi l'accés al mercat”, sinó que han calgut visites i tastos per perfilar quin tipus de producte és l'òptim per desembarcar en un mercat que “sovint confon el vi escumós italià amb el cava però que s'ha anat educant”. Introduir el producte en el segment gurmet és el repte que s'ha marcat Vinícola de Nulles.
Cava cobrat.
A banda dels atractius intrínsecs del seu propi mercat, el Perú és una aposta que busca servir de trampolí per posteriorment aterrar a Colòmbia i a Xile. Joan Sanllehí exposa que l'exportació és un objectiu irrenunciable i que augmentar les vendes internacionals és una fita, però que cal estudiar amb deteniment cada moviment i intentar rendibilitzar al màxim cada euro que surt de la caixa. “A les empreses petites i mitjanes vendre a fora ens costa perquè l'exportació vol inversió”.
Adernats lliga un contracte per exportar el seu cava al Perú