La prioritat a les obres està en les vies
Més enllà del corredor ferroviari, altres infraestructures pendents esperen el torn
En prop de 5.200 milions d'euros xifra la Cambra les obres d'inversió prioritària pendents a Catalunya. Es tracta d'una estimació que va fer el 2013 per posar de relleu el que s'estava deixant de fer pel dèficit de l'Estat a Catalunya per la disposició addicional tercera de l'Estatut, i que, amb algun retoc, encara continua vigent. D'aquesta xifra, uns 714 estan assignats a les obres de corredor ferroviari de mercaderies al seu pas per Catalunya i, amb l'excepció als accessos al Port de Barcelona, bàsicament es tracta d'actuacions centrades a les comarques de Tarragona.
Entre elles està l'arribada del tercer fil al Port de Tarragona i la duplicació de via amb ample europeu entre el nus de Vila-seca i Vandellòs. No inclou la inversió licitada i en curs sobre la implantació del tercer carril en el tram que va del nus de Castellbisbal al nus de Vila-seca.
També hi ha prop de 800 milions d'euros d'actuacions viàries vinculades al corredor Mediterrani, entès el corredor en sentit ampli, es tracta del nou accés viari al Port de Barcelona, l'autovia orbital (B-40) fins a Granollers i la variant de Vallirana, unes obres que romanen aturades.
Àrea metropolitana.
Estació de la Sagrera.
rodalies a la terminal-1.
Intercanviador de la Torrassa.
Perllongaments dels FGC a Sabadell i Terrassa.
La duplicació de les línies ferroviàries entre Montcada i Vic i entre Arenys i Blanes són altres de les obres que la Cambra considera prioritàries.
Des del punt de vista viari, es posa l'accent en tres grans obres relacionades amb el trànsit d'entrada i sortida de la ciutat de Barcelona. Des de la Cambra es reconeix que la reducció dels embussos a les entrades han rebaixat la pressió per fer determinades aquestes actuacions, però adverteixen que a mesura que creixi l'activitat també ho farà el trànsit privat i tornaran els problemes.
Desdoblament dels túnels de Vallvidrera.
Eix de la Conreria.
Túnel d'Horta.