Marina Port Vell invertirà 12 milions més aquest any
La concessionària de la instal·lació de iots de luxe de Barcelona arranjarà el moll de Pescadors i culminarà les obres, que han suposat un cost de cent milions
Marina Port Vell preveu invertir enguany 12 milions d'euros per condicionar el moll de Pescadors amb nous amarradors. Aquesta xifra se suma als que l'explotadora del port de iots de luxe de Barcelona ha destinat a la reforma de la instal·lació des que el 2010 va obtenir la concessió. En total hauran estat cent milions d'euros. Paul Cook, director general de Marina Port Vell, del grup britànic Salamanca Investment, assegura que les inversions futures estaran condicionades a ampliacions successives de la concessió.
Cal recordar que Port de Barcelona va atorgar el dret d'explotació en una primera instància fins al 2026 i després la va allargar en deu anys fins al 2036, amb compromisos d'inversió. Però el grup Salamanca ja ambiciona noves ampliacions fins al 2048 i més enllà.
Cook explica que una part de la inversió realitzada s'ha concentrat en la neteja del fons marí. “Des del 1992, quan va ser construïda, no s'havia fet res i tot estava molt deixat; ara hem aconseguit que l'aigua del port estigui neta”, assegura.
A més d'arranjar els 1,7 quilòmetres de línia de mar de què disposa la marina per a l'amarratge de iots, també s'ha construït un club amb restaurant (inaugurat al gener), i un edifici d'oficines de 2.400 metres quadrats de superfície entre el moll del Rellotge i el moll de la Barceloneta (que s'ha estrenat aquest febrer). Aquesta instal·lació alberga capitania, on hi ha l'equip gestor de Marina Port Vell, alguns serveis per a les tripulacions (gimnàs i àrea d'esbarjo), una sala d'actes i els despatxos per a empreses nàutiques que proveeixen de personal, subministraments, etc. L'antic edifici de la concessionària, situat al moll de Pescadors, es reformarà i podria esdevenir un centre de negoci per a altres empreses atesa l'alta demanda que han tingut.
El sentit de tota aquesta inversió és aconseguir “que el capità i la tripulació es trobin a gust i vulguin passar el màxim de temps a Barcelona”, explica Paul Cook. En aquests moments els grans punts d'ancoratge de iots de luxe de la Mediterrània són al sud de França (Saint-Tropez, Niça, Canes i Mònaco), “però hi ha un cert cansament que està fent que altres ports puguin entrar a competir i Barcelona està molt ben situat”, manifesta.
Aquest potencial de Barcelona també ve donat per la proximitat de Marina 92, la firma de reparació i manteniment de grans iots (respecte a la qual el grup Salamanca ha demostrat interès a entrar en l'accionariat), i la marina per a iots petits que s'està construint al costat de l'Hotel W; que estan configurant un clúster del sector.
Cook lamenta que des de diferents instàncies es critiqui el negoci dels iots de luxe posant en relleu el seu caràcter elitista però s'oblidi la riquesa que genera per a la ciutat. “Aquesta setmana ha atracat un iot amb una tripulació formada per 65 persones, de les quals la que menys cobra té un sou de 2.000 euros al mes i el capità n'ingressa 250.000 l'any, i són grans consumidors”, explica Cook, que subratlla que és una economia de molta capil·laritat de la qual se n'acaben beneficiant molts sectors. També l'immobiliari, perquè els capitans, que tenen molta capacitat per decidir el port base, acaben comprant-se un pis. Actualment 15 grans iots han escollit Barcelona com a port base.
Després de les obres, aquest 2015 serà el primer en què la marina serà plenament operativa. No obstant això, fins ara han tingut unes xifres d'ocupació gens dolentes: amb taxes del 100% en els amarratges de petits iots i del 75% en els grans. En total són 148 amarratges amb possibilitat per acollir embarcacions de fins 190 metres d'eslora al tram del moll d'Espanya. Cal pensar que la tendència és fer iots cada cop més grans. “Actualment hi ha 23 iots de més de cent metres en construcció”, explica el responsable de Marina Port Vell.
Els amarradors es poden llogar per dies o es poden adquirir en propietat. Fins ara s'han venut 18 places, de les quals quatre a un únic propietari al març passat. “Un gran dia”, comenta Cook, tot i que explica que l'objectiu és equilibrar els ingressos a curt (vendes) i a llarg termini (lloguer). El fet és que és una activitat complexa i molt volàtil: les embarcacions es desplacen d'un lloc a un altre per múltiples motius i no resulta fàcil de predir quan s'ingressarà.