Empreses

Cemex remunta i afirma que complirà el pacte amb Ports

La Generalitat va finançar el dragatge d'Alcanar i diu que té garanties per si l'empresa no produeix un mínim

L'empresa
descarta ampliar personal i ara
alerta dels alts costos energètics
Cemex deia que la planta era inviable si no es dragava el port i la Generalitat va pagar la inversió

La companyia Cemex assegura que el ciment és, després de l'aigua, el material més consumit al món. Els dos elements conviuen en la que al delta de l'Ebre es coneix com “la platja del ciment”, el racó de la badia dels Alfacs on Cemex hi té la seva planta. Es tracta d'una instal·lació que en ple funcionament ocupa més de 160 persones però que en els darrers temps ha passat per moments crítics.

El dragatge fet l'any passat al port industrial d'Alcanar, titularitat de Ports de la Generalitat però explotat per Cemex en virtut d'una concessió administrativa, ha revitalitzat l'activitat de la companyia al sud del país. La major fondària del calat permet que hi puguin amarrar embarcacions d'alta capacitat de càrrega i això ha propiciat un augment de la competitivitat de la planta.

Cemex informava fa uns dies d'una operació per exportar des d'Alcanar 40.000 tones de ciment als Estats Units i ho relacionava directament amb la possibilitat de treballar amb vaixells pesants. Fonts de l'empresa diuen que l'enviament a Amèrica no va ser una excepció sinó que, des que es va executar el dragatge del port s'han fet una quinzena d'enviaments marítims d'alta capacitat. Cemex detalla que, a més, està en disposició d'atacar nous mercats. Es tracta de rutes comercials que des d'Alcanar no eren abastables perquè no sortien els números si només es podia operar amb embarcacions de poc calat i de càrrega inferior a les 20.000 tones. Sobre aquest punt, la companyia revela que, un cop ha estat en condicions d'enviar-hi produccions més altes, ha guanyat clients al Camerun, Líbia, Algèria i el Brasil, i que pot competir amb més garanties en territoris on estava perdent força perquè se li disparaven els costos. Es tracta de mercats com el del Regne Unit, Malta o Itàlia.

“Per nosaltres el dragatge era clau”, asseguren des de Cemex, i afegeixen: “No es tractava de fer més o menys negoci, es tractava de la supervivència de la planta o d'haver de tancar-la.”

La paella i el mànec.

El 2012 la fàbrica ja va haver de presentar un expedient de regulació d'ocupació (ERO) que va afectar bona part de la plantilla i va cessar l'activitat. Cemex assegurava que amb un port de poca fondària la seva activitat a Alcanar no era rendible i, per tant, la supervivència de la planta, deia l'empresa, era inviable. Cemex va arrencar de la Generalitat el compromís de fer-se càrrec dels tres milions d'euros que representava fer el dragatge del port i, a canvi, l'empresa acordava arribar a uns nivells de producció mínims per garantir l'ocupació de la fàbrica. En cap cas s'han recuperat els 160 llocs de treball que va liquidar l'ERO, però l'empresa sí que ha anat recontractant un centenar dels treballadors que havien perdut la feina.

En l'acord entre Cemex i Ports de la Generalitat es van fixar unes quotes d'un milió de tones de mercaderies anuals (en concret, 1.120.000 tones) perquè es considerava que d'aquesta manera quedaven assegurats uns nivells d'ocupació acceptables a la planta.

El director general de Cemex Espanya, Jaime Ruiz de Haro, ja ha deixat clar que no preveu una ampliació de plantilla a curt termini i, a més, ha alertat sobre la dificultat que representa la factura elèctrica per a la viabilitat de l'empresa. Cemex, igual com han manifestat reiteradament diverses grans empreses del sector industrial, assegura que el cost de l'electricitat és una amenaça per a la competitivitat de les seves plantes.

Ruiz de Haro ha arribat a assegurar que si no se soluciona el greuge comparatiu del cost energètic espanyol respecte al que es paga en d'altres països, podrien deixar d'exportar.

Més del 95% de la producció de Cemex a Alcanar se'n va a l'exportació. Des de principi d'any, de la seva planta a la badia dels Alfacs n'han sortit més de 350.000 tones i Cemex assegura que complirà els objectius que va pactar.

Per la seva part, des de Ports de la Generalitat es posa de manifest que “Cemex ha presentat a la Generalitat les garanties suficients que cobreixen tots els possibles riscos del contracte”. Ports no concreta, però, en què consisteixen aquestes garanties ni explica tampoc si, amb l'objectiu de recuperar la despesa feta a càrrec de l'administració pública, hi ha alguna sanció prevista per a Cemex en el cas que la planta no operi al ritme acordat.

En el moment d'assumir els 3 milions d'euros corresponents a la inversió del dragatge, des de l'administració catalana es va al·legar que “els acords publicoprivats impulsats per la Generalitat com el de Cemex afavoreixen la continuïtat productiva de les empreses, faciliten l'ocupació i ajuden a la dinamització econòmica del territori”.

el detall

Tabasco, tequila i ciment

Aquesta empresa de matriu mexicana fundada l'any 1906 va aterrar el 1992 a l'Estat espanyol a través de la compra de Valenciana de Cementos i La Auxiliar de la Construcción. Cemex és una companyia global de solucions per a la indústria de la construcció i té presència en una cinquantena de països arreu del món.

A l'Estat espanyol, on les vendes s'han alentit a causa de la crisi de la construcció, el seu ritme de negoci ha evolucionat fins a tenir una capacitat de producció d'onze milions de tones l'any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia