Engega l'exportació de fruita
Edullesa de Lleida amplia efectius i horaris a partir d'avui per facilitar el transport de fruita als mercats internacionals
El sector vol veterinaris per exportar carn
La duana va batre rècords el 2014
Lleida engega aquests dies el gros de la campanya de la fruita d'enguany amb la recol·lecció de préssecs, nectarines i paraguaians o préssecs plans al sud de la demarcació. I bona part d'aquesta collita es destina a l'exportació. Per això, des d'avui l'Estació Duanera Lleidatana (Edullesa) amplia horaris i efectius per tercer any consecutiu amb l'objectiu de facilitar les exportacions de fruita arreu del món.
A diferència d'altres duanes catalanes o estatals, la de Lleida obre de dilluns a divendres en horari de matí i tarda, de 9 a 14 h i de 17 a 19 h, i també els dissabtes, de 9 a 13 h. Aquest horari era una vella reivindicació del sector agrari lleidatà des de feia vint anys i fa tres anys que es va aconseguir l'ampliació a l'estiu, coincidint també amb l'augment de les exportacions a països tercers, segons van explicar ahir els responsables de l'entitat.
La subdelegada del govern espanyol a Lleida, Inma Manso, va visitar la duana ahir al matí i va anunciar que, a més d'aconseguir ampliar l'horari, enguany hi haurà un tercer enginyer agrònom per fer les funcions de certificació de les càrregues dels camions i contenidors de fruita. Aquest tercer tècnic suposa una persona més que en les campanyes anteriors, segons Manso. La duana també ha incorporat a l'equip de supervisió una tècnica del Soivre (Servei Oficial d'Inspecció, Vigilància i Regulació de les Exportacions del Ministeri d'Economia i Competitivitat) per tal de millorar l'operativitat en la prestació d'aquest servei que fins ara es feia via telemàtica al Soivre de Tarragona, Barcelona o Vilamalla (Girona). D'aquesta manera, s'agilitzen els tràmits en una sola visita a Edullesa.
La subdelegada va recordar que el servei duaner que presta el govern de l'Estat a Edullesa garanteix les inspeccions fitosanitàries de tots els productes fructícoles i vegetals que s'exporten a tercers països no comunitaris.
El president de la duana, Arcadi Jové, va aprofitar la visita d'autoritats per reclamar la incorporació d'un veterinari a l'equip de supervisió, fet que permetria ampliar fins a un 30% el nombre de certificacions de mercaderies de l'estació duanera, ja que ampliaria l'activitat a la carn i a les exportacions, sobretot, de la carn i dels derivats del porc, del qual Lleida és una de les potències internacionals.
Manso va respondre que continuarà treballant per aconseguir una plaça de veterinari a la duana de Lleida i així donar el servei als productors de carn, però no va poder concretar terminis.
Jové també va destacar que aquesta ampliació de plantilla i serveis els permet abraçar un radi d'acció molt més extens i que part de la producció aragonesa de fruita també certifica les seves exportacions a Lleida tot i tenir la duana de Saragossa.
Les centrals fruiteres s'han espavilat molt en els darrers anys per tal d'obrir nous mercats i diversificar les seves vendes. Per això, des d'aquesta duana es controlen camions i càrregues amb destinació a ultramar, països de l'Est i àrabs, tres de les destinacions on més ha crescut l'exportació de fruita lleidatana. Les mercaderies certificades a Lleida tenen, en la seva majoria, destinació als ports de Tarragona, Sagunt, València i, sobretot, Barcelona.
En aquest sentit, Arcadi Jové posava com a exemple els contenidors amb destinació al Brasil, un dels estats emergents que en pocs anys s'emporta una quota important de la producció. També ho era Rússia, però la prohibició des de l'any passat als productes agroalimentaris europeus ha frenat aquest exportació.
Tot i això, segons expliquen fonts del sector, cada vegada hi ha més operadors que venen fruita a països veïns dels russos o a Turquia i des d'aquests es transporta a Rússia.
En aquest sentit, la subdelegada va explicar: “L'activitat de la duana de Lleida continua sent molt important malgrat les limitacions exportadores de productes agroalimentaris que imposa el veto rus, ja que els productors han obert nous mercats o han intensificat les relacions comercials amb altres països.”
Durant l'any passat, la duana de Lleida va emetre un total de 4.363 certificats fitosanitaris d'exportació a tercers països, un 11% més en relació amb els 3.928 certificats emesos l'any 2013.
Pel que fa al volum de quilos de fruita exportats a través de la duana a tercers països, l'any passat es van certificar 82 milions de quilos, un 7,5% més respecte als 76 milions de quilos certificats l'any 2013. Edullesa va qualificar “d'històrica i de rècord” la xifra, tot i que enguany considera difícil repetir-la, precisament pel tancament del mercat rus i perquè enguany hi ha menys producció. També els excessius baixos preus registrats la passada temporada van permetre un ajust en els costos del transport que va facilitar els enviaments arreu. Enguany, per sort per als agricultors lleidatans, els preus sembla que es recuperen una mica. Segons les primeres dades, els preus se situen un 30% per sobre dels del 2014, tot i que aquests se situaven molt per sota dels costos de producció.
Supervisió administrativa, de plagues i de qualitat
La feina dels enginyers i inspectors a la duana se centra en la rebuda dels camions; la supervisió i el control de la documentació administrativa que acredita la càrrega, el camió, l'origen i la destinació, i després els tècnics supervisen la mercaderia.
L'exemple el van mostrar ahir amb dos tràilers ben carregats de nectarines i prunes d'Actel, la cooperativa de segon grau més important de Ponent, i la càrrega tenia com a destinació el Brasil.
Els inspectors van fer descarregar diverses caixes de fruita i després de desfer els embalatges van supervisar la fruita, agafant i palpant part de les peces de cada caixa. Aquest procediment serveix per comprovar la qualitat de la fruita i, sobretot, detectar possibles plagues.
Un cop comprovada la mercaderia s'expedeixen tots els permisos i certificats fitosanitaris de la fruita i es col·loca un precinte de seguretat a la caixa del camió, de manera que ja no es pot tocar fins que arriba a la destinació i es pot trencar el precinte de control. En aquest cas d'ahir, la fruita estava en excel·lent estat, la documentació acreditativa també era tota correcta i els conductors van poder iniciar la seva ruta sense problemes i amb els permisos en regla.
La duana també expedeix despatxos d'exportació i importació i els esmentats certificats fitosanitaris i de qualitat. Ara els falta la plaça de veterinari, pendent de l'administració central, per certificar l'exportació de carn.