Catalans que lloguen la bici als turistes
Awaynshare posa en contacte visitants amb residents que els presten objectes
Awaynshare és una nova proposta d'economia col·laborativa -tant de moda els darrers temps- basada a posar en contacte turistes i residents amb l'objectiu de compartir objectes difícils de desplaçar durant les vacances, és a dir, bicicletes, patins, pals de golf, taules de surf, etcètera.
Com en molts altres casos, el detonant de la idea del negoci és la necessitat de trobar resposta a un problema personal. En aquest cas era el problema amb què es trobaven els dos socis d'Awaynshare, Adolfo de la Calle i David Vela, aficionats al surf i la bicicleta respectivament, cada cop que havien de fer l'equipatge. “Ens vam preguntar per què moure tantes coses si en la destinació hi havia aficionats que no utilitzaven les seva bici o la seva planxa i ens les podrien deixar a canvi d'un petit lloguer”, explica Vela.
D'aquesta reflexió de fa dos anys va néixer la plataforma, la versió beta de la qual es va activar el setembre del 2014 i la versió definitiva, fa pocs mesos.
Fins ara tot s'ha fet amb recursos aportats pels dos socis, però ara pensen que ha arribat el moment de pitjar l'accelerador, que vol dir cercar nou finançament per invertir en màrqueting i aconseguir més usuaris. Per a la primera ronda de capitalització han calculat que n'hi haurà prou amb 7.000 euros: “En aquesta fase la clau no és tant assolir la rendibilitat com guanyar volum ràpidament”, explica David Vela. Cal pensar que el model de negoci es basa a cobrar un 10% de cada transacció, amb un mínim de dos euros; amb aquestes quantitats tenir massa crítica és fonamental.
En aquests pocs mesos d'activitat, Awaynshare ha aconseguir 350 usuaris i 160 objectes. La plataforma està pensada per a quatre tipologies de producte: instruments musicals, articles esportius, objectes per a persones de mobilitat reduïda i objectes per a nadons. Però Vela explica que d'entrada han volgut concentrar els seus esforços en un únic objecte, la bicicleta, que té una àmplia base d'aficionats. També s'han enfocat geogràficament: “Ens estem adreçant d'entrada a usuaris de Barcelona que vulguin compartir els seus objectes; i a viatgers del Regne Unit que vulguin accedir a objectes quotidians difícils de transportar”, explica David Vela, que també és el director de l'empresa. Posteriorment, es vol créixer per la costa mediterrània, Balears i Madrid, pel que fa als compartidors, i a Alemanya, França i Rússia, en els viatgers.
La plataforma catalana té un referent internacional en el portal dels EUA Spinlister, que s'ha especialitzat en el lloguer de bicicletes entre particulars. Però Awaynshare té dues singularitats. Primer, que també promou l'intercanvi d'experiències lligades amb els objectes (compartir informació sobre les millors rutes urbanes o fer de guia, per exemple). I segon, que el preu de la transacció proposat pel propietari es pot negociar. El portal estableix diversos sistemes de garanties per a la identificació dels usuaris i fiances per si l'objecte es fa malbé. Vela preveu que el futur passi per la integració: ja sigui vertical, és a dir, l'adquisició per part d'alguna empresa similar d'un altre país, o horitzontal, si la compra la fa una empresa diferent que vegi que Awaynshare la complementa.