L'oli fet a Rasquera captiva Israel
La petita producció de Mas Roquell és premiada en una mostra internacional
la producció sigui rendible en requereix l'exportació total
El Mas Roquell és un experiment, i no pas perquè al darrere d'aquest oli produït al Baix Ebre hi hagi piles d'analítiques i desenes d'hores de treball de laboratori, sinó perquè es tracta d'un oli que és fruit del “provem-ho i a veure què en surt”.
Jordi Turch regenta un negoci de veterinària a Tortosa però la seva afició és a la finca d'oliveres, que té al terme de Rasquera. De les oliveres que han anat passant de mans durant diverses generacions familiars, n'extreu el Mas Roquell. L'oli ha estat seleccionat entre els millors olis del món al Terraolivo, un concurs internacional que se celebra a Israel i que està considerat un dels cinc millors certàmens del món segons el World Ranking Extra Virgin Olive Oils.
Concretament, el Terraolivo avalua els olis verges extra del mediterrani, cosa que equival a dir que selecciona els millors verges extra del món. En l'edició d'enguany el Mas Roquell n'ha sortit premiat amb la medalla de plata i s'ha quedat a només mig punt de passar a la roda que dóna accés a la medalla d'or. “Mai abans un oli català havia arribat tan lluny”, manifesta Jordi Turch. Explica que “l'oli que fem a Catalunya ho té difícil per destacar en aquestes mostres perquè aquí treballem amb arbequina i és una oliva que dóna un oli suau i afruitat. Agrada molt al paladar del consumidor, però en una competició ho té complicat per destacar davant d'altres olis que sí que donen tons molt potents”.
Al Terraolivo hi havia 500 mostres d'oli a concurs. “Mai vaig pensar que podíem arribar tan lluny”, confessa aquest productor novell que, tot plegat, embotellarà 3.000 litres aquest any.
“Vam començar l'any passat fent 1.000 litres. De mica en mica volem anar creixent però tenim clar que el nostre límit són els 8.000 litres perquè la finca no dóna per a més”. Les cinc hectàrees d'oliveres tenen el potencial que tenen però a Mas Roquell la mirada està més posada en la qualitat que no pas en la quantitat.
En aquest sentit, Turch revela que “estem en una zona en què només tenim l'opció de fer oli de qualitat. O fem l'oli bo i l'exportem o no hi ha manera de guanyar-s'hi la vida”. S'explica: “Creues la frontera i a la primera botiga de l'Estat francès una ampolla d'oli ja val el doble. Aquí està tot matxucat per les cadenes de supermercats i per les grans superfícies. Ofereixen l'oli quasi regalat com a producte de reclam i diuen que venen verge extra quan, en realitat, són olis que de verge extra no en tenen res”.
Més enllà de les regles del mercat, Jordi Turch també posa de relleu que “el client no té cultura de l'oli”.
L'aposta per exportar ha fet que Mas Roquell busqui contactes a Suïssa, ja que “és un mercat que m'interessa molt”, i que exprimeixi les possibilitats del comerç en línia. Mentre desenvolupa la web pròpia, l'oli serà a l'aparador d'Amazon. “D'aquí a dos o a tres anys el producte se n'ha d'anar tot a fora perquè, si no, no t'hi guanyes la vida.”