Mirubee posa a prova el consum elèctric
La seva tecnologia permet desagregar les dades per cada electrodomèstic i facilita el guany en eficiència i estalvi
És un dels costos fixos destacats en l'economia familiar però la informació que ens aporta la factura de la llum és més aviat escassa, i per això també resulta complicat saber com obtenir un ús més racional i eficient de l'electricitat.
Aquest és el repte que es va proposar salvar Mirubee l'any 2011, quan Àlex Barberà i Nacho Vives van llançar aquesta start-up amb l'objectiu de desenvolupar una plataforma en línia que servís com a eina per estalviar energia a les llars.
Han passat tres anys en què els emprenedors -als quals se'ls va afegir més tard Víctor Rodríguez- han estat centrats a desenvolupar la tecnologia basada en intel·ligència artificial que permet desagregar el consum que fa cada un dels aparells elèctrics d'una casa.
Ho han fet sota el paraigua de la incubadora de Telefónica, Wayra, que a més va entrar al capital de la companyia amb una aportació de 40.000 euros l'octubre de 2011. Els emprenedors també han tancat en aquest temps un préstec amb ENISA de 50.000 euros i un altre amb Caixa Capital Risc, també de 50.000 euros, i han tancat dues rondes de finançament amb Enel el 2013 i el 2014 amb una aportació global de 650.000 euros.
El funcionament del sistema és senzill. L'usuari compra i instal·la a la seva llar l'equip mesurador Mirubox, que té un cost de 119,50 euros, “i a partir d'aquí no ha de pagar res més perquè accedir a la plataforma és gratuït”, apunta Barberà. De fet l'emprenedor calcula que l'usuari pot amortitzar el cost del dispositiu en el primer any “perquè amb la informació que t'aporta pots assolir un estalvi en la despesa de la factura elèctrica d'entre un 10% i un 15%”.
A través dels senyals que emet cada aparell -un sistema similar a l'anàlisi de les ones per al reconeixement de veu, explica Barberà-, Mirubox fa una mena de fotografia sobre el consum que fa cada un dels electrodomèstics i les puntes horàries en les quals es produeix el major consum. “El dispositiu necessita un parell de setmanes d'anàlisi de les pautes d'aquest consum per reconèixer els diferents aparells i a partir d'aquí és capaç de fer una radiografia diària d'aquest consum”, explica l'emprenedor.
Mirubee ha iniciat la comercialització de la seva plataforma aquest 2015 i ja disposa de més de 200 usuaris, tot i que Barberà reconeix que “la comercialització és lenta”.
I és que a pesar que la factura elèctrica pugui ser un veritable maldecap per a moltes economies domèstiques -el mercat espanyol és un dels que tenen el rebut de la llum més car d'Europa i un dels que han patit un major increment en els darrers anys- Barberà destaca que “la majoria dels consumidors no s'informen sobre com poden reduir aquesta factura”.
De fet l'emprenedor apunta que la majoria dels seus usuaris obtindrien estalvis si contractessin la tarifa de discriminació horària, “però és un pas que quasi ningú fa perquè tota la paperassa fa mandra”. Per això Mirubee ultima la posada en marxa d'un nou servei que assessora els seus usuaris sobre les passes a fer en aquest tipus de gestions amb les companyies distribuïdores.
A més els emprenedors estan en contacte amb aquestes mateixes companyies “per proveir-los el nostre sistema amb marca blanca perquè aquestes alhora el puguin oferir als seus clients amb la seva marca”.