Economia

Rialb vol ser referent en aigües tranquil·les

El Consorci Segre Rialb impulsa un projecte perquè sigui el primer pantà de Catalunya amb la distinció d'estació nàutica d'interior i aprofitar d'aquesta manera el seu potencial turístic

El Consorci Segre Rialb es va crear l'any 2008 per promoure de manera unitària l'activitat turística d'una zona que té com a eix vertebrador el pantà de Rialb. El conformen els ajuntaments de la Baronia de Rialb, Ponts i Tiurana, a la Noguera, així com Bassella, Oliana i Peramola, a l'Alt Urgell. També els consells comarcals de la Noguera i l'Alt Urgell, i la Diputació de Lleida. L'objectiu d'institucions i empreses de la zona és arribar a ser estació nàutica d'interior, una marca turística que concedeix l'Associació Espanyola d'Estacions Nàutiques.

Segons ha explicat Núria Solé, tècnica de desenvolupament local del consorci, el projecte es basa en la transformació d'un territori apostant de manera prioritària per un producte turístic com són les activitats relacionades amb les aigües tranquil·les i les aigües vives, però també acompanyat d'una oferta d'allotjament i gastronomia de qualitat, d'atractius culturals i de natura. “Hem de tenir en compte que a les comarques de Lleida el referent d'aigües braves és el Pallars Sobirà; en canvi, no tenim un referent d'aigua tranquil·la, per això el pantà de Rialb, juntament amb la marca d'estació nàutica d'interior, podria ser un referent d'aquesta modalitat esportiva i turística a la província”, afirma. A més, cal tenir en compte que seria la primera estació nàutica d'interior de Catalunya.

Dos dels factors fonamentals per aconseguir la marca turística són la voluntat empresarial i la voluntat política del territori, i tots dos estan assegurats. Ara bé, també cal la implicació de la Generalitat de Catalunya i de la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE). Aquesta ha de donar el vistiplau definitiu al pla d'usos de la làmina d'aigua que s'està redactant, i que requereix un informe previ de l'Agència Catalana de l'Aigua. Hi ha dos canvis fonamentals encarats a augmentar els estàndards de navegació. D'una banda, el consorci demana que es permeti que naveguin per Rialb embarcacions amb motor de fins a 150 cavalls, ja que ara mateix està limitat a 50. Això, per exemple, restringeix actualment l'ús de motos aquàtiques. D'altra banda, reclama que l'altura autoritzada dels pals de les embarcacions de vela passi de cinc a nou metres.

El pla d'usos també establirà on i de quina manera es poden portar a terme les diferents activitat nàutiques –caiac, surf de rem, surf de vela, vela, motos aquàtiques, barques motores– i assenyala els llocs on es projecten nous embarcadors. Ara només n'hi ha un, el port de Pomanyons, al terme de la Baronia de Rialb, i es va inaugurar el juliol de l'any passat.

El 2012 només hi havia una empresa que oferia activitats nàutiques al pantà i actualment són quatre. Dues són a la Baronia de Rialb, el Club Nàutic Segre-Rialb i Lapica Trips-Segre Mitjà, que va ser la pionera i que gestiona també l'alberg La Torra i els allotjaments que s'han habilitat al nucli on hi havia l'antic ajuntament de la Baronia. Lapica ofereix diferents activitats nàutiques tant a l'embassament –passeig en barca motora, surf de rem, surf de vela, excursions en canoa– com també als voltants, per exemple, ràfting al riu Segre a Camarasa i barranquisme al forat de Bulí, al riu Rialb. El seu responsable, Joan Casals, constata que cada any hi ha més demanda per conèixer la zona, tant de turisme de proximitat com d'estranger: “Estem convençuts que encara pot augmentar molt més.”

A les comarques de Lleida no tenim un referent d'aigua tranquil·la
Núria Solé
Tècnica de desenvolupament local del Consorci
Cal una nova llei d'urbanisme que permeti el desenvolupament dels territoris rurals
Antoni Reig
Alcalde de la Baronia de Rialb
Cada any hi ha més demanda, però estem convençuts que encara pot augmentar molt més
Joan Casals
Responsable de Lapica

Restriccions urbanístiques

L'altra gran eina que es vol aconseguir per desenvolupar la zona és un pla especial d'urbanisme la redacció del qual s'ha adjudicat aquest mes. Es tracta de canviar la qualificació d'alguns terrenys que ara són rústics per urbanitzables, ja que el sector empresarial i els alcaldes constaten que les restriccions actuals representen traves importants. És el cas de l'empresa Club Nàutic Segre-Rialb, responsable de l'embarcador del port de Pomanyons. El seu gerent, Ivan Solé, es queixa del gran volum de tràmits per habilitar un bar al costat de l'embarcador.

Malgrat que s'ha optat pel pla especial, l'alcalde de la Baronia de Rialb, Antoni Reig, reclama que se solucioni el problema d'arrel amb l'aprovació d'una nova llei d'urbanisme “que permeti el desenvolupament dels territoris rurals, entenent que s'ha de fer dins d'un ordre”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.