El turisme respon a l'agost
Alemanys, francesos, holandesos, britànics i danesos sumen el gruix de visitants al litoral del Maresme, però no compensen la caiguda del turista rus
Els hotelers diuen que el juliol ha estat bo i confien en el setembre
L'Alt Maresme, inclòs dins la marca Costa de Barcelona, ha tingut un bon agost pel què fa a ocupació turística superant en alguns casos de llarg el 90% i gràcies a la resposta obtinguda pels mercats anomenats tradicionals, com són l'alemany, el francès, l'anglès, l'holandès i el danès, principalment. Els visitants centre i nordeuropeus, però, no han pogut compensar la davallada brutal del turista rus que aquest 2015 es calcula que arribarà al 50% respecte a l'any passat. El president del Gremi d'Hostaleria del Maresme, l'empresari Santiago Garcia-Nieto situa en un 88% l'ocupació mitjana del mes passat als municipis turístics maresmencs “molt semblant a la del mateix període del 2014”. “Qui confiava en el visitant rus ha patit força, en canvi el mercat anglès ha pujat en general a nivell català un 10% i pensem que aquí haurà passat el mateix”, apunta.
Al costat dels britànics, que tornen tímidament a escalar posicions en el rànquing de nacionalitats amb més presència als establiments hotelers, els alemanys continuen trepitjant fort i el perfil es repeteix a la majoria de destinacions: família amb fills, al voltant d'una setmana d'estada, platja diària combinada amb compres i cada cop més altres activitats complementàries i un o dos dies fixos de desplaçament a Barcelona. “El mitjà de transport habitual és l'avió i encara som terra d'autocar amb un tant per cent molt elevat de persones que arriben per carretera”, assenyala Garcia-Nieto que confia que el turista rus es recuperi amb el temps “i torni a tenir la moneda forta, superi els conflictes del seu país i continuï apostant per la nostra costa”.
Des de la veterana Calella, la presidenta de l'Associació Turística de Calella (ATC), Isabel Mallol, recorda que el juny va ser “desastrós, amb una davallada en les pernoctacions del 20% molt vinculada a l'absència de russos que el 2014 van ser el 23,4% del total de turistes i aquest any han baixat al 10,31%”. Mallol confirma que la resta de mercats habituals han pujat, poc, però han pujat i que el mes passat es va tancar a Calella amb un 82,26% de mitjana d'ocupació –395.000 pernoctacions–. “Estem treballant molt el mercat alemany, amb una presència significativa de gent jove, i intensificant la promoció amb els turistes britànics amb iniciatives com les noves rutes aèries a l'aeroport de Girona que la companyia Jet2Holidays prepara pel 2016”, explica l'empresària hotelera. Isabel Mallol afirma que el mercat proper que més respon no és tan el nacional com el francès, que també s'intensifica durant l'agost.
“Aquesta temporada va costar molt d'arrencar, però els números actuals han ajudat al sector a veure les coses amb més optimisme”, assenyala tot incidint que hi ha confiança en un setembre amb una alta ocupació “i fins
i tot un octubre amb bones perspectives”.
Apreciacions
Des de Malgrat de Mar, el sector es mostra menys optimista. El president dels hotelers, Jordi Garriga és taxatiu. “L'agost és tradicionalment el mes fort per a nosaltres i de moment la temporada està anant més bé que l'any passat, però no és per llençar coets”, comenta. Paral·lelament, des de l'Oficina de Turisme de la població també es corrobora amb dades estadístiques la pèrdua imparable del turista rus – el 2014 va representar un 29,43 % dl total i aquest any i fins a dia d'avui baixa a l'11,23%– i la recuperació dels mercats tradicionals. Els francesos passen del 15,5% al 22,2%; els nacionals pugen vuit punts –del 12,2% al 20,2%–i els britànics arriben al 14,6% quan el 2014 arribaven al 12,3%. Curiosament, els turistes alemanys que visiten Malgrat han baixat respecte a la temporada passada – del 13,93% al 9,17%–. Amb un total de 46.002 visites el 2014, l'Oficina de Turisme de Malgrat se situa en el cinquè lloc de les més utilitzades a Catalunya, per darrera de les de Girona Rambla, aeroport del Prat, aeroport de Girona i Girona Benvinguda.
De la seva banda, la gerent de la Fundació Turística de Santa Susanna, Mercè López confirma “l'ocupació plena” dels hotels del municipi aquest agost “molt millor que l'any passat”. “La fidelització de la gent que ens visita és un tret característic i malgrat que els mercats tradicionals continuen sent els principals ens podem trobar amb més de vint nacionalitats en un únic establiment hoteler”, considera i afegeix que a nivell de restauració els empresaris “han notat una certa alegria econòmica amb un turisme familiar que gasta una mica més”.
Finalment, des de l'associació Pineda Turística, el seu president Albert Buch se suma a destacar la bona ocupació de l'agost “entre un 85% i un 95%” i en l'augment dels turistes alemanys, francesos, holandesos, belgues i britànics. “Que beneficien més el municipi perquè es queden a comprar aquí no pas com els russos que acostumaven a marxar a Barcelona”, diu. El segell de Turisme Familiar marca la destinació en un mes “on precisament es concentren les famílies”. Unes famílies que hi fan estades llargues d'entre una setmana i deu dies i que preparen un setembre “amb bones perspectives”.