Un turisme de pel·lícula
La catedral, la pujada de Sant Domènec i les cases de l'Onyar són els elements més buscats als films
Un estudi situa augments turístics del 50% en alguns casos
L'aterratge des de fa un parell de setmanes de l'equip de Joc de trons a la ciutat de Girona ha situat la capital gironina sota els focus de mitjans d'arreu del planeta que segueixen qualsevol evolució de la sèrie del moment. Una repercussió que el sector turístic de Girona espera que es tradueixi, en el futur, en un increment de visitants i turistes.
En aquest marc, Marta Coll, una estudiant del grau de turisme de la Universitat de Girona (UdG), acaba de defensar un treball final de grau en què, precisament, analitza les repercussions turístiques de la filmació de pel·lícules o sèries en una ciutat. La conclusió bàsica que obté Coll després d'analitzar amb profunditat catorze pel·lícules que s'han rodat a Girona és que la gravació de films i el turisme van agafats de la mà i es retroalimenten.
Aquesta estudiant de Pals de 23 anys ha analitzat films com ara Dos a la carta (2014), Mi general (1987), El juego del ahorcado (2008) o les més clàssiques i conegudes per la seva repercussió, com són Soldados de Salamina (2003), El monje, Tinc ganes de tu (2012) o El perfum (2006), entre d'altres. La principal conclusió que n'extreu és que la majoria de pel·lícules acaben recorrent a les imatges més clàssiques de la promoció turística de la ciutat. Així, després de l'anàlisi d'aquesta filmografia i més de 800 fotografies de fulletons turístic de la ciutat, ha conclòs que els nodes que suposen la catedral, la pujada de Sant Domènec i les cases de l'Onyar són les imatges més prototípiques i que també busquen els directors de cinema per reflectir a les seves obres. Coll afirma en el seu treball que “la repercussió per a la ciutat és molt positiva, fins i tot, en aquells casos que es disfressa la ciutat o en què en la trama surt un escenari, però en la ficció se suposa que no correspon a Girona”.
Augments de turistes
Una altra part interessant del treball de Coll és la recopilació de dades d'augments significatius que han patit algunes ciutats després de rodar-s'hi pel·lícules de gran impacte. “És poc habitual fer estudis d'impacte turístic dels films, però el que s'han fet mostren xifres importants de creixement de turistes”, indica. Així, la pel·lícula Braveheart va suposar un augment del 300% al Wallace Monument d'Escòcia, la gravació de Harry Potter va comportar creixements de més del 50% en els punts on es va rodar i Mission Impossible II va fer créixer un 220% els visitants al National Park de Sidney. També sèries com ara Sherlock o un altre film clàssic ja com ara Notting Hill, a Londres, van representar grans impactes turístics. Per tot plegat, Girona ha vist com en pocs anys ha estat seu de gravacions i projectes audiovisuals i ara el sector turístic espera treure'n els fruits.
LES XIFRES
Des de l'any 1922, s'hi han filmat 55 pel·lícules
Inicialment, el treball final de grau de Marta Coll s'havia proposat analitzar tots els films rodats arreu de la Costa Brava, però la recerca va fer avinent que, des del 1911, s'havien filmat algun fragment de fins a 280 títols. Per aquest motiu, Coll, amb la seva tutora del treball i degana de la Facultat de Turisme, Dolors Vidal, van decidir acotar el treball a la ciutat de Girona. Tot i així, també van detectar que, des dels anys vint fins ara, s'hi havien filmat unes 55 pel·lícules i es van decidir per agafar les 14 que van considerar més emblemàtiques. Coll també assenyala que, en molts casos, el rebombori originat no es correspon amb la translació de la ciutat al film. Aquest és el cas de Tinc ganes de tu, que, com recorda Coll, “va suposar un gran rebombori sobretot per la presència de Mario Casas i després va acabar sortint en només dues escenes i poc més d'un minut i mig de tot el film”. Aquesta és una de les característiques habituals; per això molts són cauts amb la presència de Joc de trons fins que es vegi com s'acaben visualitzant els diversos escenaris a la sisena temporada. Coll també subratlla que algunes pel·lícules, com ara Dos a la carta o Soldados de Salamina, sí que feien promoció més directa perquè es filmaven a la ciutat i en la ficció també es deia que era Girona, aportant una repercussió directa per al turisme. En altres, com ara El perfum, hi ha repercussió malgrat que en la ficció s'aprofiten els escenaris per a una època sense dir a quina ciutat es va rodar, però el ressò mundial del film encara es nota ara en alguns restaurants del Barri Vell.
“Cal una estratègia per aprofitar la repercussió de ‘Joc de Trons'”
El treball també fa esment a l'impacte futur que pot suposar la gravació de Joc de trons aquests dies a la ciutat de Girona, però alerta que cal un treball posterior per garantir que la repercussió s'allargui en el temps.
Coll indica que la superproducció americana “pot reforçar la marca de Girona, augmentar els servis així com el nombre de treballadors, i la possibilitat d'oferir un turisme de qualitat”.
Tot i això, Coll adverteix que la gravació per si mateixa només suposarà una repercussió momentània mentre es roda i, posteriorment, amb l'emissió de la sisena temporada. Per això, advoca perquè Girona pensi “una estratègia turística vinculada a la sèrie que permeti treure'n un rèdit a mitjà i llarg termini”. Considera que és bo per a la ciutat que, ara, la gravació ja generi material de marxandatge que vincula la sèrie i Girona, però veu necessari que “es preparin paquets turístics al voltant de la sèrie”.
De fet, l'aparició de blocs i la proliferació de les xarxes socials han facilitat aquest turisme basat en sèries o pel·lícules els últims anys. “Aquest tipus de turisme fa molts anys que es dóna als EUA; en canvi, aquí, ha arrelat fa uns 15 anys”, indica l'autora de l'estudi.
Coll admet que és una fervent seguidora de la sèrie Joc de trons i que quan va saber la notícia va veure oportú incorporar aquest fet al treball que analitzava l'impacte de films a la ciutat.