Emprenedors

Un gos pigall en el mòbil

Mass Factory adapta sistemes de suport a la mobilitat per a col·lectius especials

STL, la companyia de transport públic del municipi de Laval, al Quebec, ha aconseguit reduir la base d'usuaris del transport adaptat gràcies a una aplicació desenvolupada per la catalana Mass Factory, una empresa de base tecnològica de la UAB creada el 2012. El servei, en funcionament des del gener d'aquest any, facilita els desplaçaments de discapacitats intel·lectuals per la xarxa de transport públic a partir d'instruccions molt senzilles i un sistema de monitoratge que detecta qualsevol incidència en la ruta.

Desplaçar usuaris del transport adaptat al transport convencional té una conseqüència econòmica evident ja que rebaixa els elevats costos de trasllat d'aquest col·lectiu (l'estalvi és d'uns 6.000 euros per usuari a l'any), però també els millora l'autoestima, la qualitat de vida, i afavoreix l'accés a la tecnologia.

I aquest és precisament l'objectiu pel qual va ser creat Mass Factory: desenvolupar sistemes que facilitin la mobilitat de les persones en general i, en particular, a col·lectius amb necessitats especials afavorint la seva inclusió social. En aquesta sensibilitat hi té molt a dir Jordi Roig, professor d'informàtica de l'escola d'enginyeria i artífex de l'empresa, que és invident. Ell està acostumat a patir les dificultats de moure's en un entorn hostil, però el 2011, durant un viatge amb la seva parella a Moscou (una ciutat on les indicacions són en un alfabet molt allunyat del nostre i la població té un baix nivell d'anglès) es va adonar que, en determinades circumstàncies, no cal ser cec per sentir-se completament desorientada i perdut en un lloc. Aleshores es va proposar desenvolupar una eina informàtica que permetés que els usuaris superessin limitacions en els seus desplaçaments. Ho va fer en el marc d'un projecte de fi de carrera i el resultat va ser On the Bus, un navegador semblant al que hi ha instal·lat als cotxes però per utilitzar l'autobús, que suma geolocalització i processament en el núvol amb suport de dades massives i business intelligence.

L'aplicació va rebre moltes distincions i va ser el germen de Mass Factory, que va néixer amb 100.000 euros de capital, que els socis van aplegar a partir d'estalvis i de familiars i amics, i un préstec de l'ICF. A més de rebre l'encàrrec de l'empresa del Quebec, també han treballat en una aplicació d'accés lliure a través d'Apple Store i Google Play que es diu App&Town going with you i que ja té més de 35.000 descàrregues.

Esforç comercial.

“Ara volem demostrar que no som una flor que no fa estiu”, afirma Faustino Cuadrado, que s'ha incorporat a l'empresa per aportar la seva experiència en gestió. Cuadrado es refereix a la necessitat de fer un esforç comercial per atreure nous clients. Les projeccions econòmiques de Mass Factory preveuen tancar el 2015 amb tres clients i el 2016 amb set, quan els ingressos haurien de superar el milió d'euros.

De moment ja s'ha signat un conveni amb la Fundació ONCE que ha de significar un impuls a les vendes a l'Estat. D'altra banda, aquest novembre participen en una fira al Canadà on tindran el suport de l'empresa STL. També tenen contactes amb empreses de transport del Regne Unit i l'Estat francès. Al país veí, Mass Factory està en una experiència pilot amb Keolis, un gran operador privat de transport públic francès, per portar el servei de Laval a Lió.

Roda.

Per afrontar la nova etapa, Mass Factory ha obert una roda de finançament en què s'ha presentat Vento, el fons d'Aqualogy i CDTI, que gestiona Suma Capital, i possiblement també Creas, un fons de capital de risc d'àmbit social. L'objectiu, aconseguir de 200.000 a 300.00 euros.

Cuadrado explica que disposen de la base tecnològica per poder adaptar el servei a altres col·lectius que necessiten suport, com ara els infants o la gent gran.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia