VW podria haver de tornar ara 50 milions del pla PIVE
Si es confirma que 50.000 vehicles que circulen a l'Estat espanyol emeten més CO2 del permès, segons va reconèixer el ministre Soria
Els fabricants demanen que es mantinguin les ajudes
El grup Volkswagen (VW) podria haver de tornar ara 50 milions d'euros en ajudes del pla Pive si es confirma que 50.000 vehicles que es van matricular a l'Estat espanyol estan afectats per les noves alteracions en les emissions de CO2, un problema que el fabricant alemany ha reconegut que afecta uns 800.000 vehicles més al món. La xifra la va confirmar dimecres el vicepresident mundial de VW, Francisco Javier García Sanz, al ministre d'Indústria i Energia, José Manuel Soria, en una entrevista personal que van mantenir a Madrid.
Segons va explicar García Sanz, les noves irregularitats s'haurien detectat en el marc de les investigacions internes dutes a terme per la multinacional arran del cas del frau dels motors dièsel i estarien relacionades en aquest cas amb les emissions de CO2, la qual cosa afectaria tant motors de gasolina com de gasoil i esquitxarien uns 800.000 vehicles arreu (una xifra que ahir el ministre Soria va rebaixar a 660.000), dels quals 50.000 a l'Estat espanyol. Segons va explicar el ministre Soria ahir en una entrevista radiofònica, el fabricant s'ha compromès a retornar les ajudes rebudes però el ministeri haurà de comprovar ara si tots els 50.000 vehicles afectats per aquest nou cas haurien rebut ajudes del pla PIVE.
Els plans PIVE per a la compra de vehicles eficients estaven dotats amb una ajuda directa al comprador de 2.000 euros, dels quals mil els donava l'Estat i els altres mil, el fabricant. En l'edició d'enguany, que ja és la vuitena, les ajudes s'han reduït a 1.500 euros (750 euros cadascun).
VW s'hauria compromès a retornar aquests diners i a fer-se càrrec “de tots els costos que es puguin derivar de les irregularitats detectades, incloent-hi les possibles ajudes que pels programes PIVE hagin pogut rebre els usuaris”. El ministre també va demanar al grup alemany que aboni als seus clients la diferència que pugui resultar en l'impost de matriculació una vegada els vehicles afectats tinguin el certificat d'emissions de CO2 correcte, al qual VW també s'hauria compromès.
Continuar donant suport
El nou cas d'irregularitats en l'actuació del fabricant alemany va planar de nou en la segona jornada sobre automoció celebrada a l'escola de negocis Iese, en què els fabricants van coincidir a demanar que es mantinguin les ajudes al sector. El conseller director general de Nissan Motor Ibérica, Frank Torres, va insistir ahir a demanar al govern espanyol que continuï donant suport als fabricants i a mantenir plans com el PIVE, “que s'ha demostrat que és una eina que ha contribuït a seguir avançant”, va dir. “Anem cap als tres milions de cotxes fabricants, i és gràcies en part a aquestes ajudes que hem tingut i que esperem continuar tenint”, va dir Torres. La patronal dels fabricants va explicar que les vendes estaran aquest any per sobre del milió d'unitats i seran d'1,1 milions el 2016.
Justament el vicepresident de l'Anfac, Mario
Armero, va opinar ahir que els escàndols protagonitzats per VW “no tindran efectes” en futurs plans PIVE promoguts pel govern espanyol i va defensar la bona sintonia
entre el ministeri i el grup alemany, una sintonia que els sindicats diuen que no existeix. “Valoro de forma molt positiva la comunicació oberta, sincera i transparent”, va assegurar a preguntes sobre la relació que mantenen el grup VW i el Ministeri d'Indústria. “Hi ha un fil directe entre el ministeri i el grup, i és així com es resoldran els problemes”, va dir Armero.
LA FRASE
LA XIFRA
El comitè de Seat vol un augment de sou pel 2016
Els sindicats de Seat demanaran un increment de sou per al pròxim conveni, segons va explicar ahir el president del comitè d'empresa, Matías Carnero (UGT), que va participar en les jornades de l'Iese. Segons Carnero, els sindicats plantejaran en la negociació del nou conveni un augment de sou, i si la direcció no l'accepta podrien prorrogar el conveni actual, que preveu una ultraactivitat de tres anys.
Els sindicats reclamen millores salarials
Els secretaris generals dels sindicats UGT i CCOO a Catalunya, Josep Maria Àlvarez i Joan Carles Gallego, van defensar ahir a l'Iese la necessitat que els treballadors de l'automoció recuperin poder adquisitiu per evitar la conflictivitat laboral. De fet, Àlvarez va preveure nous episodis de conflictivitats en els pròxims mesos si no s'apliquen millores tant en els fabricants com en la indústria auxiliar.
El referèndum a Valeo s'allarga fins a avui
Els treballadors de Valeo allarguen fins a aquesta tarda el referèndum per decidir si accepten el preacord al que es va arribar dimecres amb la direcció, perquè “la gent aclareixi dubtes” i decideixi el vot.