Empreses

Veritas centra a Madrid els seus plans de creixement

El grup de supermercats de menjar ecològic aspira a replicar a la capital espanyola la xarxa de botigues pròpies que té a Barcelona. Per al 2016 preveu obrir 10 establiments més

Enguany preveu facturar 45 milions d'euros, 12 més que l'any passat

Veritas, la cadena catalana de supermercats ecològics, farà el 2016 “l'assalt” a Madrid, on aspira a tenir tantes o més botigues que les que suma ara a la capital catalana.

Tal com explica el director general de la companyia, Silvio Elías, tenint en compte que la capital espanyola té el doble de població que Barcelona, el potencial de creixement pot ser exponencial. Ara bé, Elías matisa que entrar en aquell territori no és una garantia absoluta d'èxit, i Veritas ho sap de primera mà. El mercat de producte ecològic està menys desenvolupat a Madrid, la qual cosa té unes exigències de rodatge que poden resultar desestabilitzants per al grup.

Així ho va experimentar Veritas en els seus inicis. Quan es va posar en marxa tenien unes expectatives de creixement que la realitat els va desinflar. Animats per la potent evolució del producte ecològic a l'Europa Central a partir de l'any 2000, van engegar l'aventura d'una cadena de supermercats ecològics, però les vendes van estar bastant per sota del previst.

Elías reconeix que els inicis van estar marcats per les pèrdues econòmiques i el descobriment que abans havien de fer molta tasca pedagògica per fer entrar a casa seva els clients. “Vam fer un programa de televisió, vam participar en moltes activitats i vam crear la nostra revista per educar sobre alimentació ecològica”, explica Elías.

A més, van dissenyar un pla de creixement amb l'obertura de botigues per afavorir la proximitat al client.

Així que, a poc a poc, van anar posant el seu gra de sorra per desenvolupar el mercat i normalitzar la demanda i en els darrers anys han començat a recollir fruits. Veritas està registrant creixements de dos dígits. Per enguany espera tancar l'exercici amb una facturació de 45 milions d'euros, 12 milions més que al 2014, el de més creixement de la seva història. I l'evolució no té sostre. Al 2016 preveuen l'obertura de 10 botigues pròpies més, que se sumaran a les 35 actuals, 20 de les quals són a Barcelona i la resta repartides majoritàriament a Catalunya, Andorra, el País Basc i les Illes Balers.

Curiosament han estat els anys de crisi els que els han donat l'impuls definitiu. “Ens ha fet ser més reflexius en el que consumim”, diu. Té la seva lògica tenint en compte que Veritas no és un supermercat on es vagi per estalviar en la cistella de la compra. Els seus prestatges tenen alimentació situada en la franja mitjana de preus. I això que, segons Elías, ara estan a la meitat del cost que tenien quan van néixer.

Elías considera que els darrers informes de l'OMS sobre carn processada ajudaran a prendre més consciència sobre la qualitat en l'alimentació i indirectament acabarà millorant el compte de resultats del grup. “Nosaltres no venem productes per a un perfil de consumidor d'alt poder adquisitiu sinó per a gent conscienciada en un model de vida”, afegeix.

Així mateix, han estat els mateixos clients els qui els van demanar posar en marxa un espai com el de Terra, a la rebotiga de l'establiment més gran de Veritas, situat al carrer Diputació de Barcelona, on fan cursos de cuina, ioga, maquillatge ecològic, alimentació per a bebès, entre molts d'altres, i s'aprèn a fer servir molts dels aliments que en els anys hem deixat de menjar.

Veritas ha desenvolupat, a més, una línia per reduir el malbaratament alimentari, que consisteix a transformar fruites o verdures que tenen un aspecte menys atractiu en producte elaborat.

Els promotors i propietaris de Veritas són quatre famílies, lligades de diferent manera al sector de la distribució de l'alimentació. Elías, expropietaris de Caprabo; Carles Torrecilla, professor de màrqueting d'Esade; la família Pont, i Joan Martí. Les quatre famílies, que tenen un lligam que va més enllà de simples socis, han desenvolupat una filosofia d'empresa que entén que el benefici no és el fi sinó el mitjà.
Facturació
33 M€
Treballadors
300
Any de fundació
2002


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.