Només un 6% de les mercaderies del port tarragoní arriben o surten en tren
L'any passat, el 2008, només un 6% de les mercaderies que van arribar o van sortir del port de Tarragona ho van fer en tren, atenent les dades facilitades pel Ministeri de Foment i la companyia Renfe (vegeu la fitxa). I l'any anterior, quan el port va registrar el seu màxim històric en el tràfic de mercaderies, la relació encara havia estat un pèl pitjor, tot i que la xifra de transport ferroviari va ser més alta en números absoluts. Els principals productes transportats, segons Renfe, van ser carbó –ara se'n traslladen més de mil tones l'any, la majoria cap a la central tèrmica d'Endesa a Andorra, província de Terol-, alguns contenidors de siderúrgics i cereals per a la indústria agroalimentària, en una llista en què cal afegir vehicles i productes químics.
2.200 camions en un dia
Tot i les dades més aviat pobres, Josep Anton Burgasé recorda que el port de Tarragona «és el segon de l'Estat pel que fa a gestió ferroviària, només darrere del de Gijón», i justifica que «el 40% dels productes que maneja són líquids, i es mouen per canonades». Això sí, ell és el primer que reconeix que «el 2007 van arribar a entrar 2.200 camions en un sol dia al port, així que cal una aposta decidida pel transport en ferrocarril, el futur passa per aquí». Una aposta que, matisa, «no va contra els camions, perquè hi ha molts productes que caldrà seguir transportant per carretera», però sí –ara que és a punt de liberalitzar-se'n el transport ferroviari– que dibuixa l'escenari d'una intermodalitat en què «els privats donin un bon servei, en quantitat i qualitat, ja que a Europa hi ha companyies que són capaces de fer-ho».
Des de la setmana passada, precisament, el grup Mercadona ha contractat a Renfe un tren específic setmanal d'anada i tornada entre el port de Tarragona i Madrid, sobretot per transportar productes higiènics de la paperera vallenca SCA. Es calcula que això farà sortir uns 240 camions al mes de les carreteres.