Gran angular

Premi pel cep més personal d'Edetària

El celler de la Terra Alta és reconegut amb el guardó de millor vi de Catalunya

Joan Àngel Lliberia reivindica: “A la Terra Alta ja se sap que es fan vins blancs molt interessants però també ens hem de creure que sabem fer vins negres. I no cal usar cabernets ni sirà per fer-los.” Ho diu des del reconeixement que li reporta haver estat escollit com l'elaborador del millor vi negre de l'any a Catalunya. La Personal del celler Edetària ha estat, segons la Guia de Vins de Catalunya, el millor d'entre més de 1.300 vins portats a concurs. Només el Finca Mas la Rosa de Vall Llach ha obtingut una puntuació similar.

Amb una trajectòria de només 10 anys i apostant obertament per la vinya vella i les garnatxes, una varietat de raïm autòctona, Edetària s'ha situat com un dels cellers amb més crèdit del país. Al seu currículum, hi consta també un premi Peñín. “Els reconeixements sempre són benvinguts i representen una pujada de moral per a tota la gent que treballa a la vinya i al celler”, explica l'ideòleg d'Edetària.

El vi La Personal arrenca com un projecte agosarat per buscar “un pas més enllà de l'Edetària Selecció”. L'origen de La Personal és en els poc més d'un miler de ceps de garnatxa peluda que la família Lliberia va plantar fa més de cinquanta anys. “Si jo planto vinya ara no faré un bon vi fins d'aquí a 25 anys”, sentencia el premiat cellerer. En aquest sentit, Edetària acaba de lligar l'arrendament de 10 noves hectàrees de vinya vella a tocar el seu celler de Gandesa. “Les vinyes velles, no les podem perdre. El pagès que es retira i deixa la terra no té cap interès que es perdin i si ho gestionem bé podem conservar el patrimoni i fer uns vins excel·lents.” De les tan sols 60 hectàrees de garnatxa peluda que hi ha a Catalunya, Edetària en treballa cinc. “És una varietat que té un toc una mica salvatge i s'ha d'amorosir.” Històricament la peluda es va deixar de banda perquè és de rendiment molt irregular.

El celler produeix 160.000 ampolles l'any i n'exporta el 80%. Suïssa és el mercat on la firma troba més bona acollida i, tot seguit, el Japó i Suècia. El trident que conformen Alemanya, Holanda i Bèlgica també impulsa les exportacions d'Edetària. El celler també busca més penetració als Estats Units. L'empresa ha optat per no operar al mercat espanyol.

És un vi de botiga o un vi de restaurant? “En aquest tema nosaltres decidim poc. Depèn de l'estratègia de cada distribuïdor”, diu Lliberia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia