Empreses

Montesa obre la porta a tornar a fabricar models per a Honda

La planta de Santa Perpètua de Mogoda entrega al Japó les primeres motos sense marca Montesa en anys.

La planta de Montesa Honda a Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) ha passat anys molt durs. La reconversió obligada, quan el 2010 el fabricant nipó va decidir traslladar la producció de les motos a Itàlia, va portar la mítica factoria catalana a girar cap als components i els recanvis com una solució per mantenir l'activitat més enllà de la dràstica reducció de plantilla.

Fa un parell d'anys la fàbrica va recuperar la producció de models de trial de Montesa (la Cota RT260, la Race Replica i la Cota 300RR) i tot just aquest gener començarà la producció de la 4Ride, una nova aposta per captar aquells clients que prefereixen un trial menys extrem. La 4Ride és a més el primer model dissenyat al cent per cent a Santa Perpètua. “Una mostra de confiança”, destaca el director de Montesa Honda, Gerard Bosch.

Una confiança que la planta també s'ha guanyat amb la producció per al Japó del model Cota 300RR, que allà es comercialitza sota la marca RTL d'Honda. És un pas important, perquè vol dir produir a Santa Perpètua més enllà de la marca Montesa i sobretot perquè, tal com explica Bosch, “fins ara ens manaven ells i ara ens estan comprant els nostres dissenys”.

De moment la factoria ha servit una comanda de 60 motos per al Japó, però a la factoria de Montesa esperen que no sigui una experiència aïllada. Per al director de la fàbrica, tot plegat fa que “no puguem tancar la porta a tornar a produir models per a Honda”, i, en tot cas, comenta: “Amb la 4Ride hem demostrat que tenim la capacitat per desenvolupar un model dissenyat al cent per cent per nosaltres i fer-ho a un cost menor que al Japó.”

Des del 2012 la producció de motocicletes i accessoris (bàsicament maletes de viatge) s'ha incrementat exponencialment, mentre que la producció de recanvis i components per a la fàbrica d'Itàlia -la major part de l'activitat el 2010- ha anat perdent pes. I la previsió, explica Bosch, és que això segueixi sent així, i per a aquest 2016 compta produir 3.000 unitats dels quatre models de motocicletes que fabrica actualment, unes 500 més que el 2015.

El 85% d'aquestes motocicletes es venen als mercats internacionals, principalment a Europa, però també al Canadà i als Estats Units, i ara la companyia vol obrir nous mercats. “Estem mirant sobretot a Sud-àfrica, Mèxic i, en una etapa següent, Sud-amèrica”, explica Bosch. El nou model 4Ride serà una bona targeta de visita per obrir noves fronteres, destaca el directiu. Per a aquest 2016 Montesa Honda no preveu desenvolupar cap altre model nou, sinó consolidar la producció i seguir reduint la dependència d'Itàlia. Per assumir els nous objectius de producció -els plans són passar a fer 5.000 motocicletes el 2018-, la factoria preveu contractar 25 persones enguany per situar la plantilla en 150 persones.

A més, la companyia acaba d'anunciar un pla d'inversions de 3,3 milions d'euros en dos anys per adequar la planta als nous objectius de producció.

Tot plegat fa que Montesa Honda iniciï uns anys que han de ser d'expansió i potser també de redefinició del seu paper dins el grup, amb l'assumpció de noves tasques en el desenvolupament de productes.

amb història

Un milió de motos

La història de Montesa Honda es remunta al 1945, quan Pere Permanyer va obrir un taller a Barcelona. Als anys vuitanta arribava la marca nipona i impulsava la producció, primer a Esplugues de Llobregat i més tard a Santa Perpètua, i des de llavors han passat un milió d'unitats per les seves línies de producció. “Aquesta marca i aquest sector han estat clau per al PIB català”, diu Bosch.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.