Scutum preveu vendre mil motos elèctriques el 2016
L'empresa, participada per Repsol, La Caixa i CDTI, fabrica un vehicle per a flotes i ara en traurà un per a particulars
Carlos Sotelo no té cap inconvenient a proclamar el lideratge de Scutum en el mercat de les motos elèctriques a l'Estat i a identificar només un rival, alemany per a més dades, a Europa. No és immodèstia el que demostra tenir el fundador i màxim responsable de Scutum. Les xifres que exhibeix parlen d'una marca amb gran capacitat de creixement. En l'any que fa que comercialitzen el primer model d'escúter, dissenyat i produït a Esplugues de Llobregat, ja n'han venut 150 unitats, i enguany aspiren a vendre'n entre vuit-centes i un miler, i iniciar la comercialització a Europa (sobretot als països del nord). Cal pensar que a tot l'Estat l'any passat es van matricular prop de 600 unitats entre ciclomotors i motocicletes.
De moment ja han tancat un acord amb una empresa postal per incorporar cent unitats; negocien amb una firma de lloguer que en compraria 500; a un distribuïdor espanyol li han de lliurar 200 motos, i a un de britànic, 100 més; també l'empresa de missatgeria Ara Vic, amb una flota de 200 motos, n'ha comprat 15 i vol migrar cap a la mobilitat sostenible; igualment, alguns cossos de seguretat locals n'han adquirit alguna.
Tota aquesta demanda prevista ha de significar per a Scutum passar de facturar uns 600.000 euros el 2015 a 2 milions el 2016 (almenys aquesta és la previsió), i començar a plantejar-se ampliar la planta, que ara té capacitat per fer unes quatre o cinc motos al dia, és a dir, unes mil a l'any. “Mantindrem el centre de desenvolupament a Esplugues i buscarem un espai més ampli per a la planta d'acoblament a la comarca”, diu Sotelo.
Així doncs, aquest serà un any clau per al futur d'aquesta marca de motos participada per Repsol, La Caixa i CDTI, del Ministeri d'Economia i Competitivitat (que tenen el 49%). També perquè a finals d'any trauran el primer model per a usuaris particulars -les que estan comercialitzant ara són per a flotes-, que incorpora un mecanisme d'extracció de la bateria perquè portar-la a casa no sigui un veritable repte físic (pesa 20 kg). El dispositiu, desenvolupat per Scutum i patentat a tot Europa, es basa en l'extracció lateral de la bateria, que reposa sobre unes rodes, de manera que en cap moment l'usuari no l'ha de carregar. L'Ajuntament de Barcelona calcula que un 80% de les motos de la ciutat dormen al carrer.
Orígens.
Sota aquesta premissa es va instal·lar a Esplugues, que d'aquesta manera recupera un passat vinculat a les dues rodes (Montesa hi tenia la fàbrica). Sotelo es va tancar durant deu mesos amb professionals de l'enginyeria ArianeTech, de la firma de disseny 4id i l'IED Barcelona, i a finals del 2011 van tenir el primer prototip: un ciclomotor amb una bona acceleració que podia assolir els 100 km/h. Per a aquests inicis Carlos Sotelo va comptar amb 200.000 euros de la seva butxaca i 500.000 més d'un crèdit d'Acció.
Amb una estructura molt més senzilla que una moto de benzina, el 60% de les peces provenen de proveïdors locals, el 20% d'Europa i el 20% restant d'Àsia. Les bateries són Samsung. Amb el producte ja “industrialitzat”, escalar-lo a mesura que augmenti la demanda no presenta dificultats i l'avantatge serà que els preus baixaran.
Socis de l'escúter català
Scutum és un dels quatre socis (amb Volta, Torrot i Rieju) del consorci industrial impulsat per la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona per fer un escúter català. L'objectiu és que cada membre aporti el seu coneixement per dissenyar i produir conjuntament una moto urbana amb potencial per fabricar-ne unes 10.000 cada any, segons les previsions del govern català.
La iniciativa preveu la constitució d'una nova marca per comercialitzar les noves motos elèctriques i la creació de 30 llocs de treball.