Ato vol conquistar el sud-est asiàtic i el Japó
Mig any després d'haver començat les exportacions de llet en bric a la Xina, l'empresa catalana ja tempteja ampliar la seva petjada al continent asiàtic
Els primers contenidors de brics de llet Ato Natura sortien cap als ports de la Xina l'octubre de l'any passat i tan sols mig any després l'empresa està analitzant altres mercats del sud-est asiàtic “on també volem arribar”, anuncia Jaume Pont, president de la lletera catalana, així com el Japó, “un mercat també interessant”. A la Xina, Ato preveu exportar-hi aquest any entre 5 i 10 milions de litres de llet a través d'un distribuïdor local que després la comercialitza per internet. Els temptejos en els mercats del sud-est asiàtic es basen, de moment, a seguir el mateix esquema de distribució i comercialització que l'empresa fa servir a la Xina.
El gegant asiàtic no ha estat mai consumidor de llet. De fet, és un costum occidental que fa poques dècades que els xinesos han adoptat, però que està agafant força d'una manera espectacular. Els problemes que ha tingut el país en qüestió de seguretat alimentària –precisament amb llet destinada a lactants–, unit al fet que cada cop són més les centrals lleteres xineses que tanquen per motius econòmics –els productors estan situats terra endins i el cost de fer arribar el producte en bones condicions els resulta massa elevat–, han obert l'escletxa del mercat del gegant asiàtic a la lletera catalana.
Segell de qualitat.
Ser al mercat xinès ha significat un any i mig d'esforç i mig milió d'euros, però ha obert una porta, i gran, als socis de les set granges que formen l'empresa catalana. Pont anuncia que l'objectiu “és tenir la planta de Vidreres al 100%”. De moment es plantegen com a fita d'aquest any “arribar a 115 milions de litres, 25 milions més que l'any passat, dels quals entre 30 i 35 milions aniran a l'exportació”, diu Pont, que ja compta a ampliar el mercat asiàtic. Però el gran repte que anuncia el president d'Ato és “assolir 140 milions de litres de llet anuals en tres o quatre anys”. La planta de Vidreres ha rebut una inversió de deu milions d'euros en els últims set anys i en fa tres que es va modernitzar la instal·lació al complet.
És el primer cop que Ato es llança a l'exportació. El detonant de la decisió ha estat la situació del sector lacti a Europa. “Aquí hi ha sobreproducció i hem de donar sortida al producte”, assegura Pont. Europa va eliminar les quotes l'1 d'abril de l'any passat i la producció es va disparar, fet que va afectar a la baixa el preu de la llet.
La més fresca, per tot l'any
La innovació també forma part del full de ruta d'Ato. A finals del 2014 va llançar al mercat la llet sense lactosa i ara està a punt de presentar el cafè amb llet refrigerat, per escalfar directament al microones. Abans que acabi l'any, però, l'empresa té previst presentar un nou producte als consumidors: el iogurt natural. Tanmateix, la nineta dels ulls dels socis d'Ato és la llet fresca, que és “molt apreciada pels turistes italians i britànics, que hi estan molt habituats”, diu Pont. Volen eliminar l'estacionalitat en la venda i “reintroduir el sabor de la llet fresca d'abans” per tot l'any. Bullida a 72 graus, i no a 100, conserva més les proteïnes i vitamines.