L'oli de Santa Bàrbara es proposa un producte únic
La cooperativa del camp del municipi és una de les més productives de tot Catalunya, després d'haver aconseguit nombrosos guardons i reconeixements pels atributs de la marca Iberolei
És una de les cooperatives més grans pel que fa a producció de Catalunya, i fins i tot molts experts asseguren que és la que més produeix. És tracta de la cooperativa agrícola del camp de Santa Bàrbara, que té 1.500 socis i en els darrers anys s'ha posicionat com una de les més potents del país, adquirint cada vegada més prestigi a través dels guardons que li reconeixen la qualitat de l'oli. En aquest sentit, acumula dos anys consecutius en què els seus olis s'enduen el primer premi en el concurs de tast de la Fira de l'Oli de les Terres de l'Ebre, una de les més prestigioses.
El producte premiat va ser l'oli Iberolei varietat morruda, al qual el jurat va reconèixer el seu sabor únic en una cita en què competia amb 65 mostres més. El president de la cooperativa, Jaume Roé, assegura: “El jurat va valorar el component afruitat de l'oli, juntament amb l'amargor i els matisos picants, que són atributs, i en base a això en van reconèixer la qualitat.”
La cooperativa té experiència a recollir premis, ja que el 2015 van guanyar el concurs organitzat pel Centre de Desenvolupament de l'Oli de Reus al millor oli d'oliva verge extra en categoria d'afruitat verd dolç. Són atributs que s'aconsegueixen després d'un acurat procés productiu. Pau Roca, l'encarregat general de la cooperativa, explica que “els socis duen les olives, que es molturen durant noranta minuts per després poder separar el que és líquid del que és sòlid”. Es tracta d'un procés mecanitzat però que no deixa de banda la voluntat d'aconseguir el millor sabor tradicional.
Actualment la cooperativa té consolidats els mercats regional i estatal i es planteja nous reptes per al futur.
LA FRASE
Mirades al mercat exterior
La cooperativa agrícola del camp de Santa Bàrbara, conscient de la globalització del mercat, no es vol quedar enrere i ja fa un temps que exporta internacionalment. La darrera aventura va ser a la Xina, però pròximament ho farà a l'Índia. Fins al moment, el mercat més estable fora de Catalunya és l'europeu, concretament a Alemanya i el sud de França, que s'han convertit en clients fixos.
El gerent de l'ens, Josep Lluís Cardona, assegura: “Cal buscar els trets diferencials i de qualitat per tindre un valor afegit amb el qual vendre el producte a fora. Estem molt introduïts en els mercats nacional i regional, Ara lluitem per l'exportació però hi ha molt de repte al davant.” En aquest sentit, els professionals de la cooperativa ja han aprofitat la visibilitat que els han donat els diferents guardons per reclamar més formació acadèmica per als especialistes del tast, segons afirmen els directius. Asseguren que l'oli no disposa d'un grau universitari com té el vi amb els estudis d'enologia. Es tracta d'un altre repte que el sector vol assolir amb vista al futur.