Economia

Societat

Mantenir els mosquits a ratlla

L'empresa terrassenca StingBye desenvolupa i comercialitza teixits capaços de repel·lir amb gran efectivitat els insectes

Mitjons contra els tigre i llençols per prevenir els àcars, aviat al mercat

La peça estrella de StingBye és, de moment, la samarreta. Enguany, però, també ha llançat al mercat la goma per al cabell i estan a la porta, esperant el tret de sortida, dos productes més: els mitjons i els llençols. La samarreta és una peça unisex i per a totes les edats, des de nadons fins a la XL. Es comercialitza en cinc colors -blanc, negre, vermell, caqui i blau marí-, suporta cent rentades sense perdre cap propietat i no desprèn olor. El seu preu es situa entre els 24 euros –nens– i els 28 euros –adults–. “Aquesta peça està enfocada bàsicament a repel·lir els mosquits”, explica Sílvia Oviedo, gerent i fundadora de StingBye, una empresa amb seu a Terrassa, fundada encara no fa un any, per ella i un soci, professional del sector químic.

La vida personal i professional d'Oviedo ha estat sempre lligada al món del tèxtil, sector en el qual acumula 21 anys d'experiència i al qual s'ha dedicat la seva família. Ara fa cinc anys que va rebre la proposta d'un laboratori per treballar un producte que, relacionat amb els teixits, espantés els insectes -vectors, en l'argot professional–. Oviedo confia en aquesta idea i enfila el camí de l'èxit. Es comencen a avaluar el 2014 les primeres unitats de samarretes i el setembre del 2015 funda StingBye, juntament amb un professional químic de qui no vol desvelar encara la identitat. “Al principi costava de convèncer del fet que la samarreta repel·leix els mosquits, sobretot perquè no desprèn cap olor específica.” Certament, els productes que planten batalla a aquests molestos i perillosos insectes solen tenir olors intenses i molt particulars. La samarreta, en canvi, no allibera cap aroma

Paral·lelament a la creació de l'empresa, s'inicia la comercialització del producte. “La venda, de moment, es fa a través del canal farmàcia”, explica Oviedo. Nou mesos després l'empresa disposa de 12 persones en plantilla i al voltant de 35 treballadors autònoms o de diferents tallers, que depenen de la feina que proporciona l'empresa terrassenca.

StingBye ha llançat enguany al mercat un segon producte: la goma de teixit per al cabell. “Aquesta no està enfocada als mosquits, sinó als polls, i és preventiva”, comenta Oviedo”. La seva comercialització es fa a través de les farmàcies i de les perruqueries, Però aviat es vendran també uns mitjons “per repel·lir els mosquits que volen baix, com el tigre”. I anuncia que a mitjans de juliol “llançarem els llençols, enfocats sobretot contra els àcars”.

PRODUCTE DE CASA.

“Tots els nostres productes són 100% de fabricació nacional, amb processos que es fan a Hostalric, Badalona i Terrassa, tal com ho feia el meu pare. La seva política era fabricar aquí i nosaltres també la seguim”, explica Oviedo. Ara per ara donen feina a cinc tallers d'aquestes poblacions, “i cada dia hem d'ampliar les comandes”, per tant aquest nombre quedarà aviat superat. De gener a maig d'enguany ja han venut 70.000 samarretes.

INTERNACIONALITZACIÓ.

La innovació que representen els productes de StingBye és única al món. “Només hi ha una empresa que disposa d'uns components similars, als Estats Units, però només fabrica per a l'exèrcit nord-americà”, explica Oviedo. La internacionalització la van iniciar molt d'hora, tot just uns mesos després de crear l'empresa. Els productes de StingBye es venen ara a Costa Rica i Colòmbia “i aquest any entrarem en el mercat de Mèxic i el Brasil, dos països que realment necessiten productes complementaris com els nostres per lluitar contra les picadures dels insectes, sobretot dels mosquits, ara que el zika està fent tant de mal”, anuncia Oviedo. A Europa encara no tenen xarxa comercial, “però la tindrem en un parell de mesos”.

StingBye va començar el 2015 amb una facturació de 100.000 euros, de setembre a desembre, i en els cinc mesos d'enguany ja han triplicat aquesta xifra. D'aquí a un any esperen situar-se pel cap baix en els cinc milions d'euros.

Els consumidors dels productes de StingBye són els qui atreuen en desmesura els mosquits, els viatgers a països tropicals i les famílies que envien la canalla de colònies o que volen prevenir-los dels polls. Un ventall que aviat s'ampliarà.

Una altra versió d'emprenedoria social

No s'ho han proposat, però van pel camí d'esdevenir una empresa social. La gerent i sòcia de StingBye, Silvia Oviedo, no defineix la companyia com una empresa que té com a objectius aportar solucions a necessitats socials. I no ho és pas si hom es fixa en els mercats del primer món. Però les inquietuds d'Oviedo en aquest camp són àmplies i van més enllà de comercialitzar els productes en mercats occidentals. De moment, han entrat o estan a punt d'entrar a països on els insectes –sobretot els mosquits–constitueixen un problema de salut real i d'urgent solució, com ara el Brasil, amb la malaltia del zika. Però la seva inquietud no s'atura aquí. “Estem en contacte amb organitzacions, entre les quals figura Metges Sense Fronteres, per veure si fem realitat que alguns dels nostres productes puguin arribar a països on són més necessaris. “El principal problema -diu- és el cost, perquè tot i que no tenen un preu fora de mercat, per als habitants de molts d'aquests països és una xifra que no poden assumir.” Però, assegura, “tard o d'hora segur que els hi fem arribar. Només cal estudiar com”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.