L'Ecorail torna a rodar quatre anys després del tancament
La dissolució dels consorcis turístics va deixar l'activitat sense capità
Els batlles del Cardener fan pinya per no perdre un projecte “únic a l'Estat espanyol”
Ha passat més temps del que els hauria agradat, però finalment els pobles del Cardener poden dir, ara sí, que la reobertura de l'Ecorail està confirmada: el 3 de juliol es farà el primer viatge de la nova era d'una proposta turística “única a l'Estat espanyol”.
L'Ecorail, que aprofita les vies del tren entre Callús i Sant Fruitós de Bages per fer-hi circular trenets i bicicletes adaptades –els anomenats ciclorails–, va realitzar la seva darrera temporada el 2012. A l'estiu següent, el servei ja no va arrencar. El tancament va ser provocat per la dissolució dels consorcis turístics a tot Catalunya que aquell any va ordenar la Diputació de Barcelona amb l'objectiu d'aprimar l'administració, un moviment que va fer que l'Ecorail perdés el capità que el gestionava.
Després que la Diputació reconegués que no era feina seva gestionar-lo i que el Consell Comarcal del Bages tampoc hi mostrés massa interès, diversos municipis del Cardener van mostrar la voluntat de fer continuar una proposta que, malgrat que havia estat deficitària, podia potenciar el turisme de la zona, i més tenint en compte que la inversió inicial que la Diputació va fer al seu dia va ser de mig milió d'euros. La mirada es va desviar aleshores cap a la Mancomunitat Intermunicipal del Cardener, que ja agrupava la majoria d'aquests pobles prestant serveis conjunts, com ara el de recollida de residus. Tal com explica Anna Bonvehí, cap de serveis de la Mancomunitat, “ja estàvem constituïts com a organisme i no calia crear un ens nou per tornar-lo a posar en marxa”.
La idea va sorgir dels alcaldes el maig del 2013, poc després del tancament, però les traves administratives han fet que la seva reobertura no s'hagi pogut activar fins ara: “No va ser fàcil, les competències de turisme estan traslladades al Consell i vam haver de modificar els nostres estatuts per poder oferir el servei, com també homologar els vehicles.” Pel que fa al finançament, han tingut una subvenció del Consell, derivada de la Diputació, de 13.000 euros, tot i que han hagut de buscar promotors privats per poder donar-li l'impuls definitiu.
A banda dels municipis que conformen la Mancomunitat –Callús, Sant Joan de Vilatorrada, Santpedor, Castellnou de Bages, Súria i Sant Salvador de Guardiola–, també hi participarà Sant Fruitós de Bages, on l'Ecorail, que surt de Callús i passa per Sant Joan, realitza la parada entre l'anada i la tornada, al Mas de Sant Iscle.
Que arribin barcelonins
Una de les novetats que ha incorporat la Mancomunitat, en conveni amb Ferrocarrils de la Generalitat i ALSA, és un paquet que inclou el viatge en tren des de qualsevol estació fins a Manresa, el bitllet de bus fins a Callús i l'entrada per fer l'activitat, que es promocionarà a través del programa Turistren, que busca apropar el visitant amb tren als diferents llocs d'interès turístic de Catalunya.
LA XIFRA
LA XIFRA
S'obté la reserva de via també per als dissabtes
Malgrat tenir una bona resposta de públic, l'Ecorail sempre va ser un servei deficitari. L'activitat només es podia desenvolupar en diumenge, ja que aprofita les vies per on entre setmana passen els trens d'Iberpotash carregats de potassa. També s'ha de tenir en compte que és una proposta que es fa a l'aire lliure en un lloc com ara el Bages, amb temperatures extremes a l'hivern i a l'estiu, motiu pel qual la temporada durava del març fins al novembre, llevat de l'agost, quan l'Ecorail tancava per la forta calor. Per acabar de reblar el clau, el viatge és una arma de doble fil: per una banda, ofereix al visitant unes vistes esplèndides del Pla de Bages en un trajecte relaxat de tres hores –entre l'anada, la parada a Sant Iscle i la tornada–, però a la vegada la durada fa que no hi pugui haver gaires viatges en un mateix dia. Per aquest motiu, la Mancomunitat ha lluitat per obtenir la reserva de la via també els dissabtes, un fet que permetrà guanyar un viatge de matí i un altre de tarda. A més, a l'horitzó hi ha la possibilitat d'ampliar la flota de ciclorails –ara n'hi ha 5, amb capacitat per a 10 persones–, trenets –dos, amb capacitat per a 14 viatgers– o remolcs –n'hi ha un, on hi caben 6 passatgers– per poder encabir més gent en un mateix trajecte. Anna Bonvehí, cap de serveis de la Mancomunitat, ha explicat, però, que de moment funcionarà només els diumenges: “Hem de veure les reserves i la resposta de la gent, i a partir d'aquí escollir si ens fa falta circular també els dissabtes o augmentar el nombre de ciclorails”.