Tandem es muda al barri dels negocis
La firma canvia Gràcia, on va créixer com a estudi de disseny, per Diagonal, ara mutada en consultoria estratègica
Tandem ha deixat un antic pis reconvertit en despatxos del barri barceloní de Gràcia i s'ha traslladat a unes oficines diàfanes a prop de la Diagonal: “Deixem el barri del disseny i ens mudem al districte dels negocis”, explica Eloy Herrero, director general de la firma. El canvi de domicili és coherent amb la mudança identitària que Tandem va emprendre fa uns tres anys: l'estudi de disseny industrial que havien estat des del 2006 –són els creadors del semàfor Barcelona– s'ha convertit en una consultoria d'innovació estratègica. “Abans acompanyàvem el client des de la idea fins al producte tangible, i ara ho fem fins al mercat, un mercat que potser ni existeix encara”, explica Eloy Herrero, director general de Tandem.
Aquest nou rumb els ha ampliat el ventall de possibles clients -“volem estar en tots els sectors”, diu Herrero. Un, el més recent, és el dels nous emprenedors tecnològics. Hi han posat un peu com a col·laboradors del programa Yuzz del Banco Santander, ajudant joves a reconfigurar el model de negoci dels seus projectes i a cercar la millor manera de capitalitzar-lo. Però ràpidament s'han adonat que aquest món els aporta un coneixement molt preuat i via directa a talent que podrien afegir a l'empresa, en plantilla o no. Per tant, s'hi volen dedicar plenament durant el 2017.
Tandem atrau professionals per reforçar-se: sis des del 2015. “Ara som 12 i l'esquema futur és arribar als 16 professionals, que van dels 22 als 50 anys”, subratlla el director general, que a la vegada, va ser una incorporació de fa tres anys en un equip fundacional de sis socis enginyers.
La nova Tandem prem l'accelerador. L'any passat van facturar uns 800.000 euros, i enguany la quantitat pot oscil·lar entre el milió i milió i mig. Un 30% de les vendes encara és pel disseny de productes, però com a proveïdors d'innovació en negocis ja fan el 70% restant. La part més estable dels ingressos els arriba de la clientela més tradicional, terreny en què la firma s'ha fet un nom, però també del sector tecnològic, del de l'alimentació i del dels servei, concretament del sector assegurador i financer.
Tots ells tenen un denominador comú: les bases del seu negoci tradicional estan trontollant i necessiten reconfigurar el seu model industrial. Però això, no és fàcil, i per trobar una resposta els calen idees creatives i propostes trencadores. Eloy Herrero posa l'exemple dels bancs, que tenen un futur ben incert. A la crisi de reputació, s'hi ha afegit la caiguda dels tipus que amenaça el negoci, però a més, estan assistint a la pèrdua del poder que sempre havien tingut en favor del client, que és més exigent perquè té alternatives. Per si això no fos suficient, les plataformes tecnològiques blockchain o cadena de blocs, sobre les quals se sustenten experiències com les bitcoins, amenacen el futur del tot el sistema com es coneix ara, ja que permeten fer intercanvis monetaris entre particulars sense la regulació de l'autoritat central ni la intermediació bancària. La lectura positiva és que hi ha un mar d'oportunitats que sorgeixen, i aquí és on entra Tandem, que ara competeix amb grans consultories internacionals com ara McKinsey, PWC, KPMG i Deloitte.
A les noves oficines de Barcelona aviat se n'hi afegiran unes altres a Madrid, on tenen molts clients. També volen créixer fora de l'Estat espanyol. Actualment entre el 10% i el 20% (depèn de l'any) de la facturació es genera a l'estranger. Tenen en el punt de mira el Regne Unit i Alemanya, on tenen clients que valoren la seva enginyeria de producte. Però també pensen que l'Amèrica Llatina constitueix una gran oportunitat. “El client ens crida i hem de sortir”, explica Herrero.
Semàfors i consoles
“D'aquí venim”, diu el director general de Tandem assenyalant les fotos que decoren les parets. Els ulls es detenen en el semàfor Barcelona, un dels èxits primerencs i més emblemàtics de Tandem. Però el ventall d'articles dissenyats per la marca abasta un espectre molt ampli: electrodomèstics, motocicletes, parament de la llar, etc. Actualment treballen amb la multinacional Indra en la definició d'una consola de gestió de tràfic ferroviari. Amb Abertis també han desenvolupat una nova terminal de pagament de peatges que posa l'èmfasi en la millora de l'experiència de l'usuari. Finalment també han treballat amb Fluidra, en la innovació en productes.