empresa
Taps de Finca vol ser el suro per als vins de gamma alta
Es tracta d'una marca impulsada per l'Institut Català del Suro i la DO Empordà que vol reconèixer els taps de proximitat
S'usaran sobretot per als vins extra dels cellers empordanesos
Taps de Finca és el nom de la iniciativa que acaben de posar en marxa l'Institut Català del Suro i el Consell Regulador de la DO Empordà. Una acció conjunta que pretén potenciar la confluència singular del suro i de la vinya en un mateix territori: l'Empordà. Les dues institucions han creat aquesta marca per identificar els taps de proximitat elaborats amb suro extret d'alzines sureres situades als mateixos cellers empordanesos o en explotacions properes.
Aquests taps seran elaborats per empreses de l'Associació d'Empresaris Surers de Catalunya (Aecork), seguint el mateix criteri de proximitat i garantia de qualitat.
L'Institut Català del Suro ha dissenyat un sistema de traçabilitat que garanteix que els cellers participants utilitzaran suro de la seva àrea de proximitat. El control de l'origen del producte es mantindrà durant tot el procés, des de l'extracció i la preparació, i el pas per fàbrica, fins al lliurament final al celler participant en la iniciativa.
Una dotzena de cellers han confirmat la participació en el programa, tot i que inicialment només dos compleixen ara mateix tots els requisits necessaris per començar a embotellar els seus vins amb els Taps de Finca. En aquest sentit, cal recordar que el suro català necessita com a mínim catorze anys per assolir el gruix necessari –uns 20 centímetres– per ser usat per elaborar taps.
A diferència d'altres zones productores com Extremadura, Andalusia o Portugal, on el creixement és més ràpid –amb nou anys de mitjana n'hi ha prou–, a Catalunya aquest procés és més lent. Però aquest alentiment confereix més densitat al suro i, en conseqüència, millora la seva qualitat per fer-ne taps.
Precisament, els cellers empordanesos participants usaran especialment els Taps de Finca per tapar els seus millors vins. Una marca que els aportarà un valor afegit amb un significat de producte de qualitat, proper i sostenible.
La creació de la marca té per objectiu potenciar el suro autòcton, contribuir a la seva recuperació i afavorir la gestió dels boscos d'alzina surera de l'Empordà. El programa, que es fa realitat gràcies al vincle entre els sectors surer i vitivinícola català, contribuirà a la conservació mediambiental i paisatgística del territori, segons els promotors.