Empreses

La impremta Encuny obre botiga en línia de mobles de cartró

La firma de Viladecans s'adreça als participants de fires que vulguin un estand econòmic i personalitzat

El mobiliari està elaborat amb cartró niu d'abella, que es molt resistent tot i la seva lleugeresa

Una empresa d'arts gràfiques que fa mobles? Així d'entrada pot sonar sorprenent però és el resultat de la seqüència de decisions que es van desencadenar a l'empresa Encuny de Viladecans (Baix Llobregat) el dia que van obrir una reflexió interna sobre com portar les fronteres del seu negoci una mica més enllà. “Vam veure unes fotos de mobles de cartró i vam pensar que nosaltres podríem proporcionar un plus al mercat”, explica Ricard Xavier Rodríguez, gerent de l'empresa. El resultat és Totbespoken, una línia de mobles de cartró impresos amb motius triats pel client que es poden encarregar a través del web.

A Encuny pensen que aquests mobles (taules, cadires i prestatgeries) poden ser molt atractius per a empreses que busquin fórmules per donar visibilitat a les seves marques especialment en llocs com ara fires o salons. Rodríguez ha observat que la presència de les empreses en aquests esdeveniments oscil·la entre aquelles que fan projectes d'arquitectura efímera molt costosos i que requereixen molt de temps a muntar-se i desmuntar-se, i les empreses que improvisen amb mobiliari bàsic de firmes de gran consum del sector; en altres paraules, d'Ikea. És aquí on la proposta d'Encuny pot tenir èxit, perquè es pot treure el màxim suc a un pressupost ajustat ja que es tracta de dissenys personalitzats, peces lleugeres i fàcils de muntar, però igualment robustes i sòlides.

Per a Encuny, Totbespoken significa un repte tecnològic i per això ha incorporat una maquinària d'impressió digital d'última generació, però sobretot és un repte comercial, perquè necessiten arribar a un client que no és el de la seva cartera habitual: “Estem buscant els canals més adients per fer-los arribar el nostre missatge”, diu Rodríguez.

Encuny va néixer com a una empresa auxiliar del sector de les arts gràfiques però amb els anys ha anat trobat el seu espai d'especialització en les campanyes promocionals de grans marques de consum. Concretament, el 50% de la facturació prové d'encàrrecs per a accions de publicitat en el punt de venda (PLV): expositors, photocalls, etcètera. La resta són embalatges especials i altres productes. D'aquesta manera, el perfil del client habitual d'Encuny sol ser el d'una empresa de màrqueting o un departament de màrqueting d'una gran companyia.

El 2015 van vendre per valor de cinc milions d'euros i enguany es podrien assolir els 6 milions. No obstant això la dependència de les campanyes promocionals els genera moltes oscil·lacions en la facturació i la nova línia de negoci els hauria de proporcionar una entrada d'ingressos creixents.

La retallada dels pressupostos de comunicació que moltes empreses fan ver a l'inici de la crisi els va afectar directament. Ara bé, Rodríguez explica amb satisfacció que mentre la major part dels negocis es va abocar a retallar costos, Encuny va optar per invertir i van aprofitar per renovar tota la tecnologia. Així el 2008 incorporen una màquina òfset UV, que els va obrir el mercat de la impressió sobre plàstic. “Ens vam trobar amb un deute brutal però amb capacitat i ganes per presentar les nostres credencials a nous clients”, explica el gerent de la impremta.

La història es torna a repetir ara amb els nous projectes. Potser per aquest motiu, Rodríguez es resisteix a classificar la seva empresa dins del sector de l'embalatge: “Ens movem en un àmbit d'activitat en què les fronteres són molt fines i la possibilitat de saltar a un altre àmbit és molt real i molt fàcil”, assegura.

Els mobles de cartró van tenir el seu boom fa uns vuit anys gràcies a l'aplicació de l'anomenat cartró niu d'abella, que ofereix una gran rigidesa alhora que lleugeresa. Les aplicacions d'aquest producte són moltes.

Encuny va néixer el 1990 per iniciativa de Ricard Xavier Rodríguez i el seu pare. Aquest últim estava buscant una sortida professional un cop l'antic negoci familiar en què ell havia treballat, també d'arts gràfiques, va tancar. Van arrencar amb part de les velles màquines.
Facturació
5 M€
Treballadors
25
Any de fundació
1990
Un moment de canvi

Òfset ‘versus' digital

Com tantes empreses d'arts gràfiques, Encuny es troba en aquella disjuntiva entre la tecnologia d'impressió òfset i la digital. Les màquines òfset encara són competitives pel preu i la qualitat de les seves impressions quan del que es tracta és de fer grans quantitats de productes. En canvi la impressió digital és competitiva per a petites quantitats o per fer impressions sobre suports no convencionals. Ara bé, la tecnologia està evolucionant de manera molt ràpida i les empreses han d'ajustar molt bé les seves inversions per no trobar-se fora de mercat en un sector molt competitiu. Les màquines òfset són cares però la seva vida és llarga, per la qual cosa la millor opció és la compra. En canvi, els canvis en digital són tan ràpids que el millor és el leasing. En aquest cas, les tintes són més cares.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia